Országos Doktori Tanács

Témavezetés adatlap

Pulay Márk Ágoston

alapadatok
témavezetés címe
Kiegészítő, nem invazív terápiák hatékonysága a cerebrális parézissel élők rehabilitációjában: mozgásszervi és kognitív intervenciók vizsgálata
intézmény
témavezető
témavezetés módja
egyéni
fokozat típusa
PhD
témavezetés leírása
A cerebralis paresis (CP) egy ernyőfogalom, olyan idegrendszeri sérülések gyűjtőneve, melyek az idegrendszer fejlődése során következnek be, a kifejezés a bénulás agyi eredetére utal. A CP a tartás és a mozgás nem progresszív szindrómája, egyszeri károsodás hozza létre a fejlődés korai időszakában, jellemzően a pré- és perinatális oxigén hiányos állapotok leggyakoribb következménye. A CP prevalenciája számos tényezőtől függ, ideértve az ország, a kultúra és az egészségügyi ellátórendszer hozzáférhetőségét. Becslések szerint a CP prevalenciája átlagosan 2-3% között mozog a fejlett országokban, de néhány régióban akár ennél magasabb is lehet. A CP tünetei változatosak az agyállományban kialakult károsodás helyének és kiterjedésének függvényében mutatkoznak meg, elsősorban pyramidalis és extrapyramidalis működés zavarokban. A főbb vezető tünetek lehetnek; tartósan fennmaradt és fokozott reflexek, izomtónus zavarok, melyek lehetnek fokozott (spasztikus, az esetek 50%-ában), vagy csökkent (hypotonia, atónia), emiatt a szinergista és az antagonista izomzat működésében nincsen összhang. Másodlagos károsodások alakulnak ki az arc, a szem, a táplálkozásban, a beszédben és a kognitív funkciókban, a tanulási képességekben. A CP-t osztályozhatjuk az érintett végtagok szerint; mind a négy végtagra (quadriplegia), két felső vagy két alsó végtagra (para- vagy diplegia), azonos oldali végtagokra (hemiplegia). A CP kezelése és rehabilitációja multidiszciplináris megközelítést igényel, amely magában foglalja az orvosi, terápiás, oktatási és szociális támogatást. A terápiás intervenciók célja a motoros funkciók javítása, az életminőség és az önálló életvitel támogatása, miközben figyelembe veszik az egyén egyedi szükségleteit és kihívásait. A változatos tünetegyüttesek komplex, holisztikus fejlesztés igényelnek, melyet felismerve Dr. Pető András orvos és mozgásterapeuta megalkottat a konduktív pedagógia rendszerét, mely egy olyan habilitációs és rehabilitációs eljárás, amely segíti a CP-vel élők személyiségének kibontakoztatását, lehetővé teszi a társakkal való együttműködést és felkészít a valódi integrációra. A módszer magában foglalja a mozgásnevelést, beszédnevelést, valamint az önellátást is. A PhD téma célja olyan kiegészítő, nem invazív terápiák (beleértve a mozgásszervi és kognitív intervenciókat) hatékonyságának és alkalmazásának vizsgálata, amelyek támogatják a konduktív nevelés gyakorlatát. A téma komplex megközelítést alkalmaz, amely magában foglalja a motoros és kognitív funkciók átfogó értékelését. A témához kapcsolódó kutatás során kombinált vizsgálati módszerek alkalmazhatóak, beleértve a kvantitatív módszereket, mint például funkcionális teszteket a motoros és kognitív képességek értékelésére, szisztematikus irodalom-elemzéseket (metaanalízissel kiegészítve), a klinikai vizsgálatokat, valamint a kvalitatív kutatásmódszerek alkalmazását is. A kutatás eredményei új megvilágításba helyezhetik a CP eredményes kezelését és befolyásolását.
képzés kezdete
2024-09-01
abszolutórium megszerzésének várható ideje
2026-08-01
státusz
fokozatot szerzett
doktori védés
doktori védés időpontja
2025-05-20 09:00
fokozat odaítélésének dátuma
2025-06-08