Országos Doktori Tanács

Témavezetés adatlap

Leuba Vivien

alapadatok
hallgató
témavezetés címe
Az egészségügyi ellátási láncok menedzsment és mesterséges intelligencia problémái – A mesterséges intelligencia, mint innovatív megoldás ügyfélalkalmazásának megértése
intézmény
témavezető
társtémavezető
témavezetés módja
társ
fokozat típusa
PhD
témavezetés leírása
Az ellátási láncok irányítása versenyelőnyökhöz vezethet, ráadásul a hagyományos, időigényesebb folyamatokat új technológiák válthatják fel, amelyek jelentős idő- és munkaerő-megtakarítást eredményezhetnek. A mesterséges intelligencia már a mindennapi életünk része. Ezeknek a szoftvereknek a beszerzése egyre inkább elérhetővé válik a nagyobb cégek számára. Ha versenyelőnyre akarnak szert tenni a versenytársakkal szemben ebben a COVID utáni helyzetben, akkor meg kell tenniük ezt a lépést, és nyitottnak kell lenniük az olykor nagy változásokat igénylő technológiákra. Miért előnyös a mesterséges intelligencia az ellátási láncok számára? Először is, az AI által vezérelt szoftverek ERP-kompatibilisek. Ráadásul a mesterséges intelligencia használatával nemcsak az adatelemzők végezhetnek üzleti elemzést, hanem az üzleti más területein jártas emberek is. Egyetlen platformon több funkció is elérhető: a jelentések és az eredmények mind hozzájárulnak a tervezéshez. Másodszor, jövedelmezőbb marketingstratégiákat kínál, ami segít meghatározni az ügyfelek igényeit, és jól kommunikál a termékfejlesztésről. Nem utolsósorban a felhőalapú megoldásoknak köszönhetően pozitívan befolyásolja a fenntartható fejlődést. Az emberi figyelmetlenség okozta hibák a mesterséges intelligencia segítségével teljesen kiküszöbölhetők. Az AI szoftverek növelik a dokumentumfeldolgozás sebességét, akár ötször gyorsabb rendelésfeldolgozás érhető el, így csökken a reakcióidő. Ez időt takarít meg más fontos feladatokra: ügyfélhívásokra, ügyfélkérdésekre, panaszkezelésre. Az érintett szereplők azonban több problémával szembesülhetnek. A mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatban felmerülnek titoktartási kérdések, bár van már néhány szabályozás az emberek és az üzleti információk védelmére. Eredetileg a mesterséges intelligencia szoftverek bevezetése nem az emberi munkaerő teljes kiváltására, hanem munkájuk megkönnyítésére és a hatékonyság növelésére irányult, de valószínűleg a rohamosan fejlődő mesterséges intelligencia forradalmasítani fogja a munkaerőpiacot. A technikai problémákat több oldalról is meg lehet közelíteni: A mesterséges intelligencia adatokból dolgozik és tanul, így ha az adatok nem elegendőek vagy hiányosak, a szoftver nem rendelkezik elegendő példával a következtetések levonásához. Az adatok minősége is problémát jelenthet, és az adatvédelem és az adatbiztonság is rendkívül fontos tényező. A mélytanulás (deep learning) csak folyamatos képzéssel lehetséges; az embereknek helyesen kell telepíteniük az adatokat és tanítaniuk kell a szoftvert, majd tesztelniük kell, hogy lássák, mit tanult a képzésekből. Kutatási kérdések: • Milyen területeken és hogyan tudja a mesterséges intelligencia hatékonyan támogatni az egészségügyi ellátási láncokat? • Milyen AI-eszközökkel lehet versenyképesebbé tenni az egészségügyi ellátási láncokat? • Milyen elvárásokat támasztanak az egészségügyi ellátási láncok szereplői az AI-eszközökkel szemben, és hogyan lehet leküzdeni az AI-vel kapcsolatos etikai, irányítási és üzleti kihívásokat? • Hogyan modellezhetők a szervezeti ügyfelek mesterséges intelligenciával kapcsolatos elvárásai?
abszolutórium megszerzésének várható ideje
2027-08-01
státusz
folyamatban lévő