Országos Doktori Tanács

Témavezetés adatlap

Köpeczi-Bócz Ákos Tamás

alapadatok
témavezetés címe
Anholonom rendszerek mozgásának megfigyelése és szabályozása
témavezető
témavezetés módja
egyéni
fokozat típusa
PhD
témavezetés leírása
a.) Előzmények: A kinematikai kényszert tartalmazó mechanikai rendszerek ismerete nélkülözhetetlen a különböző járművek dinamikai vizsgálata során. Mivel a jármű és az őt körülvevő többi mozgó objektum lokalizációját jelentős zaj, nem vagy nehezen mérhető állapotváltozók és számottevő időkésés nehezíti, a hatékony mozgásszabályozáshoz szükséges mindezen körülmény figyelembe vétele a mechanikai modellezés során. b.) A kutatás célja: A kutatás célja az anholonom rendszerekben fellépő bizonytalanságok és időkésés figyelembe vétele a mozgás stabilitásának vizsgálatához használt mechanikai modellekben. A kutatás kiterjed az anholonom rendszerek szabályozására, valamint a lineáris stabilitás vizsgálatok mellett a rendszerek nemlineáris dinamikájának elemzésére is. A kutatás további célja az ember-gép együttműködés dinamikájának vizsgálata anholonom rendszerek esetén. c.) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalom kutatás, elméleti számítások, mérések, értekezés készítése): 1. Irodalmi áttekintés: anholonom rendszerek dinamikája, bifurkációelmélet. (6 hónap) 2. Modellalkotás, stabilitás vizsgálat, nemlineáris rezgések számítása analitikusan és numerikusan. (18 hónap) 3. Kísérletek. Elméleti eredmények mérési eredményekkel való összevetése. (12 hónap) 4. Eredmények összefoglalálsa, disszertáció készítés. (12 hónap) d.) A szükséges berendezések (meglévő): Meglévő: számítógépes háttér, rezgésmérők, analóg-digitál átalakítók, valós idejű környezetszimulációs eszközök. Beszerzendő: szakkönyvek, kisebb eszközök a kísérleti berendezésekhez. e.) Várható tudományos eredmények: A kutatás a kinematikai kényszereket tartalmazó rendszerek dinamikájának és szabályozásának ismeretében hoz új tudományos eredményeket. f.) Irodalom: 1. Vörös Illés, Takács, Dénes: Lane-keeping control of automated vehicles with feedback delay: nonlinear analysis and laboratory experiments, EUROPEAN JOURNAL OF MECHANICS A-SOLIDS 93 Paper: 104509 , 13 p. (2022) 2. Vörös Illés, Várszegi Balázs, Takács Dénes: The effects of tire dynamics on the performance of finite spectrum assignment of vehicle motion control, JOURNAL OF VIBRATION AND CONTROL 28 : 1-2 pp. 45-57. , 13 p. (2022) 3. Beregi Sándor, Avedisov Sergei S, He Chaozhe R, Takács Dénes, Orosz Gábor: Connectivity-based delay-tolerant control of automated vehicles: theory and experiments, IEEE TRANSACTIONS ON INTELLIGENT VEHICLES, 15 p. (2021) 4. Várszegi Balázs, Takács Dénes, Orosz Gábor: On the nonlinear dynamics of automated vehicles - A nonholonomic approach, EUROPEAN JOURNAL OF MECHANICS A-SOLIDS 74 pp. 371-380., 10 p. (2019)
képzés kezdete
2022-09-01
abszolutórium megszerzésének várható ideje
2026-08-01
státusz
folyamatban lévő