Országos Doktori Tanács

Témavezetés adatlap

Mihályi Levente

alapadatok
hallgató
témavezetés címe
Alulaktuált anholonom rendszerek stabilizálása
témavezető
témavezetés módja
egyéni
fokozat típusa
PhD
témavezetés leírása
a.) Előzmények: Az egymáson gördülő testek esetén fellépő dinamika problémák kutatása alapvető feladat mind a járműdinamikában a kerék-talaj kapcsolat vizsgálatakor, mind pedig egyéb gépelemek (például a gördülő csapágyak) dinamikai tulajdonságának vizsgálatakor. b.) A kutatás célja: A kutatás célja a gördülő elemeket tartalmazó rendszerekben fellépő időkésés stabilitásra gyakorolt hatásának vizsgálata analitikus, numerikus és kísérleti módszerekkel. A kutatás kiterjed az anholonom rendszerek szabályozására, valamint a lineáris stabilitás vizsgálatok mellett a rendszerek nemlineáris dinamikájának elemzésére is. A kutatás további célja az ember-gép együttműködés dinamikájának vizsgálata anholonom rendszerek esetén. c.) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalom kutatás, elméleti számítások, mérések, értekezés készítése): 1. Irodalmi áttekintés: anholonom rendszerek dinamikája, bifurkációelmélet. (6 hónap) 2. Modellalkotás, stabilitás vizsgálat, nemlineáris rezgések számítása analitikusan és numerikusan. (18 hónap) 3. Kísérletek. Elméleti eredmények mérési eredményekkel való összevetése. (12 hónap) 4. Eredmények összefoglalálsa, disszertáció készítés. (12 hónap) d.) A szükséges berendezések (meglévő): Meglévő: számítógépes háttér, rezgésmérők, analóg-digitál átalakítók, valós idejű környezetszimulációs eszközök. Beszerzendő: szakkönyvek, kisebb eszközök a kísérleti berendezésekhez. e.) Várható tudományos eredmények: A kutatás a gördülő elemeket tartalmazó berendezések dinamikájának és szabályozásának ismeretében hoz új tudományos eredményeket. f.) Irodalom: 1. Vörös Illés, Várszegi Balázs, Takács Dénes: The effects of tire dynamics on the performance of finite spectrum assignment of vehicle motion control, JOURNAL OF VIBRATION AND CONTROL published online pp. 1-13., 13 p. (2021) 2. Várszegi, Balázs, Takács Dénes, Orosz Gábor: On the nonlinear dynamics of automated vehicles - A nonholonomic approach, EUROPEAN JOURNAL OF MECHANICS A-SOLIDS 74 pp. 371-380., 10 p. (2019) 3. Beregi Sándor, Takács Dénes, Stépán Gábor: Bifurcation analysis of wheel shimmy with non-smooth effects and time delay in the tyre–ground contact NONLINEAR DYNAMICS 98 : 1 pp. 841-858., 18 p. (2019) 4. Várszegi Balázs, Takács Dénes, Stépán Gábor, S. John Hogan: Stabilizing skateboard speed-wobble with reflex delay, JOURNAL OF THE ROYAL SOCIETY INTERFACE 13 : 121 Paper: 20160345, 9 p. (2016))
képzés kezdete
2022-02-01
abszolutórium megszerzésének várható ideje
2026-01-01
státusz
folyamatban lévő
témakiírás