Országos Doktori Tanács

Témavezetés adatlap

Nagy-Kercsó Katallin

alapadatok
témavezetés címe
Zöldülő marketing vagy „zöldre mosás”? A „zöldre mosás” hatása Magyarország és Románia fogyasztói magatartásának tükrében
intézmény
témavezető
témavezetés módja
egyéni
fokozat típusa
PhD
témavezetés leírása
A környezetre való odafigyelés, a fogyasztók ez iránt tanúsított magatartásbéli változása, és a témára való odafigyelés az 1960-as évekig nyúlik vissza. Ez a figyelem segítette a zöldmarketing születését, ezzel pedig szinte egyidejűleg a zöldebbre mosást is. A környezettudatos fogyasztó attitűdje több ponton is eltér a klasszikus értelemben vett fogyasztó magatartásától. Mivel döntési mechanizmusa és igényei mások, így a kínálat minőségének és mikéntjének is formálódnia kellett és kell napjainkban is. Ez egy folyamatosan változó terület, amely mindig új szempontokat és vizsgálatokat követel meg. A témában megjelent kutatásokat alapvetően két fő irányzatba lehet sorolni. Az egyik nagy irány az, amely a környezettudatos magatartásra összpontosít, a másik irány pedig a környezettudatos vásárlásra. Habár a nemzetközi szintéren már a 70-es években szóba került a környezetre való odafigyelés, ez sokkal későbbre datálható Magyarország és Románia esetében. Emellett további magatartásbéli különbség is érzékelhető a két ország között, melynek felderítése a jelölt feladata. Míg Magyarországon már a 90-es évek végén, 2000-es évek elején jelentek meg kutatások a témában, Romániában – főleg az elmaradottabb megyékben – most érezhető egy ébredés, egy komolyabb ráfigyelés a környezetvédelemre mind a fogyasztók, mind pedig a vállalatok szempontjából. Nem csak a két ország témához való kapcsolódása adja a különbséget, de a kulturális és társadalmi különbségek is más befolyással vannak a fogyasztók magatartásra, ezáltal pedig az alkalmazni kívánt marketing tevékenységre is. A témán belül vizsgálható kérdéskörök: 1) a zöld marketing vagy zöldre mosás stratégiájának alkalmazása és ezen stratégiák fogyasztói magatartásra való hatása a különböző iparágakban, mint élelmiszeripar, autóipar, ruházati és kiegészítő cikkek, háztartás, bútor és hozzá tartozó kiegészítők ipara, háztartási készülékek, kozmetikai termékek stb., 2) a zöldre mosás elterjedése és használatának feltérképezése a két célországban, a fogyasztók percepciója a kérdéskört illetően. Hogyan hat a zöldre mosás a márkaértékre. A témakörök a szekunder irodalomfeldolgozás mellett primer – mind kvalitatív, mind kvantitatív – kutatási technikák alkalmazását, modellalkotási képességet igényelnek a jelölttől.
képzés kezdete
2021-01-01
abszolutórium megszerzésének várható ideje
2025-08-01
státusz
folyamatban lévő