Országos Doktori Tanács

Témavezetés adatlap

Stomp Ágnes

alapadatok
hallgató
témavezetés címe
Menedzsment feladatok közoktatási intézményekben
intézmény
témavezető
témavezetés módja
egyéni
fokozat típusa
PhD
témavezetés leírása
Az oktatásmenedzsment önálló kutatási irányként az 1960-as években jelent meg először az Egyesült Királyságban. A szigetországban olyan oktatási reformokat vezettek be, amelyek az iskolák igazgatóira és az irányító testületekre vezetői feladatokat bíztak. Egy pontosan meghatározott jogi keretrendszer betartása mellett a vezetőknek dönteni és irányítani kellett. A fejlett világ országai követték a szigetország példáját, az 1980-as évektől csökkentették a központi adminisztrációt, növelték az autonómiát. Minden országban megindult az iskolaigazgatók vezetőképzése. Az oktatásmenedzsment kutatása az ezredfordulóra önálló diszciplínává fejlődött, nemzetközi és hazai kutatása jelentőssé vált. Magyarországon az elmúlt években a nemzetközi trendektől eltérő oktatási reformintézkedések történtek, amelyek alapvetően változtatták meg az intézményvezetők feladatkörét, vezetői jogait. A megváltozott jogi környezet olyan kihívásokat jelent a vezetők és a pedagógusok számára, amelyekhez való alkalmazkodás még folyamatban van, kutatása hiányos. A kutatási probléma alapkérdései: hogyan menedzselte az irányító hatóság az oktatásirányítási beavatkozásokat, az iskolák vezetésének jogszabályi változása hogyan hatott az intézményirányítás napi gyakorlatára; hogyan alakultak a menedzsment funkciók az oktatásirányítás különböző szintjeinek megjelenésével; a változások hogyan befolyásolták az intézmény és a társadalmi környezet kapcsolatát; hogyan hatott az átalakulás a vezető és a beosztottak kapcsolatára. Az elvárt kutatási módszer: Kérdőíves felmérés, esettanulmány, interjú, tartalomelemzés.
képzés kezdete
2020-01-01
abszolutórium megszerzésének ideje
2024-08-01
státusz
abszolutóriumot szerzett
témakiírás
doktori védés
doktori védés időpontja
2025-11-21 11:00