Témavezetés adatlap
Strommer Tamás
hallgató
témavezetés címe
A módválasztás és a közlekedési munkamegosztás összefüggéseinek rendszerszintű vizsgálata a mobilitási szolgáltatások fejlesztése érdekében
doktori iskola
témavezető
témavezetés módja
egyéni
fokozat típusa
PhD
témavezetés leírása
Az utazási szokásokkal kapcsolatos kiterjedt szakirodalom és kutatási előzmények, valamint az infokommunikációs technológia és a mesterséges intelligencia bővülő alkalmazása ellenére nem áll rendelkezésre az egyéni módválasztás és a közlekedési munkamegosztás összefüggéseinek a közlekedés- és mobilitástervezés céljait szolgáló korszerű leírása. Ennek érdekében a kutatás egyik feladata az egyének (és közösségeik, csoportjaik stb.) módválasztása szempontjából feltárni az egyes módok és mobilitási szolgáltatások használatát, ennek (idő- és térbeli, személyes stb.) jellemzőit, kombinációit, összefüggéseit. A tényleges utazásokhoz kapcsolódó módválasztás mellett a vizsgálat kiterjed mindazokra a közelmúltban vagy jelenleg is utazásra késztető tényezőkre, amelyeket a gyors technológiai fejlődés eredményeként helyváltoztatással nem járó megoldások váltottak fel, részben vagy teljesen megszüntetve a kapcsolódó utazási motivációt. Mindezek során a kutatás figyelembe veszi a folyamatban lévő műszaki és szolgáltatásfejlesztési eredményeket és a jövőbeli alkalmazásokat (a jelenlegi folyamatok közül elsősorban a megosztás alapú mobilitás térnyerését, a mobilitás mint szolgáltatás bevezetését, az önvezető járművek technológiai és szolgáltatási jellemzőit, a mikromobilitás terjedését, az elektromobilitás fejlődését). A kutatás másik feladata mindezt a mobilitás rendszerében is értelmezni, vagyis felvázolni a közlekedési munkamegosztás (mint az egyének utazásainak összessége, közlekedéspolitikai törekvés és az új üzleti-szolgáltatási-technológiai környezet által befolyásolt jelenség) modelljét. A kutatás kiterjed a módválasztás és a közlekedési munkamegosztás megállapításához alkalmazott adat- és információgyűjtési eszközök és módszerek értékelésére is. Mindezek alapján a kutatás egyik eredménye (egy vagy több) elméleti modell, amely leírja az egyéni módválasztás és a közlekedési munkamegosztás belső és rendszerszintű összefüggéseit. Másik várt eredménye a feltárt összefüggések alapján az utazási szokások új megközelítésű megismerési és befolyásolási lehetőségeinek azonosítása és értékelése, melyek segítségével támogatható a mobilitási szolgáltatások tervezése és fejlesztése (alapfolyamat, információkezelés). Tágabb értelemben olyan módszerek, eljárások kidolgozása, amelyek a módválasztást és a közlekedési munkamegosztást a valós utazási szokások alapján veszik figyelembe a mobilitásmenedzsment-eszközök fejlesztése és általában a korszerű mobilitás- és közlekedéstervezés elősegítése érdekében.
képzés kezdete
2020-01-01
abszolutórium megszerzésének várható ideje
2025-08-01
státusz
folyamatban lévő
doktori védés
doktori védés időpontja
2026-01-06 14:00

