Országos Doktori Tanács

Témavezetés adatlap

Markója Ádám

alapadatok
hallgató
témavezetés címe
A tesztelési hatás és a kontrollfolyamatok kapcsolatának vizsgálata
témavezető
témavezetés módja
egyéni
fokozat típusa
PhD
témavezetés leírása
Az előhívási gyakorlás hosszú távon hatékonyabb tanuláshoz vezet, mint az ismétlés alapú tanulás, ezt nevezzük tesztelési hatásnak (Karpicke és Roedinger, 2007). A program egyik célkitűzése, hogy felderítse a tesztelési hatás hátterében álló kognitív folyamatokat. Ehhez szorosan kapcsolódik az előhívás kiváltotta felejtés (retrieval induced forgetting – RIF) jelensége (Anderson, Bjork és Bjork, 1994). A RIF-hatás értelmében amennyiben egymással asszociatív kapcsolatban álló elemeknek egy részét szelektív előhívással gyakoroljuk csökken az azonos kategóriába tartozó nem gyakorolt elemek elérhetősége. Az ilyen és ehhez hasonló paradigmák használatával célunk, hogy az előhívás negatív és pozitív rövid-, illetve hosszútávú hatásait vizsgáljuk. Feltételezzük, hogy a fenti jelenségek szorosan összefüggenek a kontrollfolyamatok működésével, ennek megfelelően tervezzük annak vizsgálatát, milyen hatást gyakorol a viselkedéses gátlás a hosszútávú emlékezeti fenntartásra. Anderson, M. C., Bjork, R. A., & Bjork, E. L. (1994). Remembering can cause forgetting: retrieval dynamics in long-term memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 20(5), 1063. Karpicke, J. D., & Roediger, H. L. (2007). Repeated retrieval during learning is the key to long-term retention. Journal of Memory and Language, 57(2), 151-162.
képzés kezdete
2016-09-01
abszolutórium megszerzésének ideje
2020-08-01
fokozatszerzés várható ideje
2023-12-01
státusz
abszolutóriumot szerzett