Országos Doktori Tanács

Témavezetés adatlap

Schmutz Eszter

alapadatok
hallgató
témavezetés címe
A Technológiai Fejlesztések Hatása a Turisztikai Döntéshozatalra
intézmény
témavezető
társtémavezető
témavezetés módja
társ
fokozat típusa
PhD
témavezetés leírása
Kutatási téma – a téma jelentősége és relevanciája (max. 2000 karakter) Schumpeter, akit gyakran az innováció atyjaként említenek, a technológiai innovációt a fejlődés egyik fő mozgatórugójaként azonosította (Tidd & Bessant, 2013). Ezért alapvető fontosságú, hogy a szolgáltatók megfontolják egy olyan technológiai alapú stratégia bevezetését, amely összehangolja a belső üzleti folyamatokat a külső digitális technológiai lehetőségekkel (Loonam et al., 2018). Az ilyen harmonizáció stratégiai versenyelőnyt biztosíthat a turisztikai vállalatoknak (Skok & Baird, 2005; Neuhofer et al., 2013; Bilgihan et al., 2014), bár potenciális kihívásokkal is járhat (Kang, 2005). A technológiai fejlesztések felvértezik a cégeket azzal a képességgel, hogy felismerjék az egyes vendégek igényeit, és a szolgáltatásokat az igényeikhez igazítsák (Zo, 2003). A digitális technológiák növekvő elterjedésével a turisztikai vállalatok egyre összetettebb stratégiai döntéshozatali folyamatokkal szembesülnek. Az e területen elért előrelépések a teljes automatizálás felé való lehetséges elmozdulásra is utalnak (Stace et al., 2005; Sima, 2016; Fox & Connolly, 2018; Wu et al., 2022), mivel az emberi személyzet és a robotizált rendszerek ma már képesek hasonló szintű szolgáltatási minőséget nyújtani. Ezzel a tendenciával összhangban Alsahafi et al. (2023) egy adatvezérelt, a nagy adatokon és a mélytanuláson alapuló keretrendszert javasolt, hogy átfogó elemzést kínáljon a turisztikai ágazatról, mind az akadémiai, mind a közszféra perspektíváit figyelembe véve. A technológiai változások és a potenciális befektetési lehetőségek várhatóan minden turisztikai vállalatra hatással lesznek, a hatások azonban jelentősen eltérhetnek. A nagyobb vállalatok gyakran nagyobb pénzügyi forrásokkal rendelkeznek az ilyen beruházások támogatására, míg a kis- és középvállalkozásoknak (kkv-k) a korlátozottabb kapacitások ellenére is igyekezniük kell lépést tartani. A technológia tehát többletlehetőséget jelent a turizmus számára, melyet a döntéshozatal hatékonyságának és eredményességének javítására lehet használni. A kutatás célja, hogy feltárja és elemezze a technológiai fejlődés hatását a turisztikai vállalati döntéshozatal különböző dimenzióira - különös tekintettel a működési, beruházási és stratégiai döntésekre. A kutatás továbbá célul tűzte ki, hogy beazonosítsa azokat a technológiai trendeket és eszközöket, amelyek a legjelentősebben befolyásolják a vállalati működést, és értékelje a szervezeti hatékonyságra, versenyképességre és hosszú távú fejlesztési stratégiákra gyakorolt hatásukat. Kutatási téma – a téma jelentősége és relevanciája (max. 2000 karakter) Schumpeter, akit gyakran az innováció atyjaként említenek, a technológiai innovációt a fejlődés egyik fő mozgatórugójaként azonosította (Tidd & Bessant, 2013). Ezért alapvető fontosságú, hogy a szolgáltatók megfontolják egy olyan technológiai alapú stratégia bevezetését, amely összehangolja a belső üzleti folyamatokat a külső digitális technológiai lehetőségekkel (Loonam et al., 2018). Az ilyen harmonizáció stratégiai versenyelőnyt biztosíthat a turisztikai vállalatoknak (Skok & Baird, 2005; Neuhofer et al., 2013; Bilgihan et al., 2014), bár potenciális kihívásokkal is járhat (Kang, 2005). A technológiai fejlesztések felvértezik a cégeket azzal a képességgel, hogy felismerjék az egyes vendégek igényeit, és a szolgáltatásokat az igényeikhez igazítsák (Zo, 2003). A digitális technológiák növekvő elterjedésével a turisztikai vállalatok egyre összetettebb stratégiai döntéshozatali folyamatokkal szembesülnek. Az e területen elért előrelépések a teljes automatizálás felé való lehetséges elmozdulásra is utalnak (Stace et al., 2005; Sima, 2016; Fox & Connolly, 2018; Wu et al., 2022), mivel az emberi személyzet és a robotizált rendszerek ma már képesek hasonló szintű szolgáltatási minőséget nyújtani. Ezzel a tendenciával összhangban Alsahafi et al. (2023) egy adatvezérelt, a nagy adatokon és a mélytanuláson alapuló keretrendszert javasolt, hogy átfogó elemzést kínáljon a turisztikai ágazatról, mind az akadémiai, mind a közszféra perspektíváit figyelembe véve. A technológiai változások és a potenciális befektetési lehetőségek várhatóan minden turisztikai vállalatra hatással lesznek, a hatások azonban jelentősen eltérhetnek. A nagyobb vállalatok gyakran nagyobb pénzügyi forrásokkal rendelkeznek az ilyen beruházások támogatására, míg a kis- és középvállalkozásoknak (kkv-k) a korlátozottabb kapacitások ellenére is igyekezniük kell lépést tartani. A technológia tehát többletlehetőséget jelent a turizmus számára, melyet a döntéshozatal hatékonyságának és eredményességének javítására lehet használni. Research topic – significance and relevance of the topic Schumpeter, often regarded as the father of innovation, identified technological innovation as a key driver of development (Tidd & Bessant, 2013). Therefore, it is essential, that service providers consider the adaptation of a technology-based strategy that align internal business processes with external digital technology opportunities (Loonam et al., 2018). Such alignment can grant tourism companies a competitive strategic advantage (Skok & Baird, 2005; Neuhofer et al., 2013; Bilgihan et al., 2014), albeit with potential challenges (Kang, 2005). Technological enhancements equip firms with the capability to discern individual guests' needs and tailor services to meet their requirements (Zo, 2003), albite with high financial investments. With the growing prevalence of digital technologies, tourism companies are increasingly confronted with complex strategic decision-making processes. Advances in this field also suggest a potential shift towards full automation (Stace et al., 2005; Sima, 2016; Fox & Connolly, 2018; Wu et al., 2022), as both human staff and robotic systems are now capable of delivering comparable levels of service quality. In line with this trend, Alsahafi et al. (2023) proposed a data-driven framework grounded in big data and deep learning to offer a comprehensive analysis of the tourism industry, addressing both academic and public sector perspectives. Technological changes and potential investment opportunities are expected to impact all tourism companies; however, the effects may vary significantly. Larger corporations often possess greater financial resources to support such investments, while small and medium-sized enterprises (SMEs) must also strive to keep pace despite more limited capacities. Technology enables tourism enterprises to improve the efficiency and effectiveness of their decision making. A kutatás fő célja (max. 500 karakter) A kutatás célja, hogy feltárja és elemezze a technológiai fejlődés hatását a turisztikai vállalati döntéshozatal különböző dimenzióira - különös tekintettel a működési, beruházási és stratégiai döntésekre. A kutatás továbbá célul tűzte ki, hogy beazonosítsa azokat a technológiai trendeket és eszközöket, amelyek a legjelentősebben befolyásolják a vállalati működést, és értékelje a szervezeti hatékonyságra, versenyképességre és hosszú távú fejlesztési stratégiákra gyakorolt hatásukat. Main objectives of the research The aim of this research is to explore and analyse the impact of technological advancement on various dimensions of corporate decision-making — with a particular focus on operational, investment, and strategic decisions — within the tourism sector. Furthermore, the study seeks to identify the technological trends and tools that most significantly influence business operations, and to assess their effects on organizational efficiency, competitiveness, and long-term development strategies. Témavezető(k) publikációi (a témához kapcsolódóan) max. 5 Hiezl, K. & Gyurácz-Németh, P., Is high-touch enough? Personalisation-supporting technology in hotel service: A Data-Driven Approach, Strategic Change, doi: https://doi.org/10.1002/jsc.2663, In Production, 2025 Hiezl, Kitti ; Gyurácz-Németh, Petra: A vendégek önhatékonyságának generációs vizsgálata az ön-bejelentő technológia használatában TÉR-GAZDASÁG-EMBER 10 : 1 pp. 63-80. , 18 p. (2022) Hiezl, K., & Kardos, S. (2022). A two-sided analysis of the effects of technological changes in the hospitality service experience. In E. Christou & A. Fotiadis, Restarting tourism, travel and hospitality (1st ed., pp. 219-235). ISBN: 978-618-5630-05-8. Retrieved 10 May 2022, from Hiezl, K. (2022). Communicating with the generations: What data can a hotel get from their guest for service. Euro-Asia Tourism Studies Journal, 3(November 2022). https://doi.org/10.58345/ctjw3637 Hiezl K. & Gyurácz-Németh P., 2020. Service Through Personal Encounters or Technology; the Preferences and Privacy Concerns of Generation Z. EATSJ -Euro-Asia Tourism Studies Journal, 1 (1) pp.76-92., Issue: December 2020, ISSN:2742-7579 Supervisors’ publications (related to the topic) Hiezl, K. & Gyurácz-Németh, P., Is high-touch enough? Personalisation-supporting technology in hotel service: A Data-Driven Approach, Strategic Change, doi: https://doi.org/10.1002/jsc.2663, In Production, 2025 Hiezl, Kitti ; Gyurácz-Németh, Petra: A vendégek önhatékonyságának generációs vizsgálata az ön-bejelentő technológia használatában TÉR-GAZDASÁG-EMBER 10 : 1 pp. 63-80. , 18 p. (2022) Hiezl, K., & Kardos, S. (2022). A two-sided analysis of the effects of technological changes in the hospitality service experience. In E. Christou & A. Fotiadis, Restarting tourism, travel and hospitality (1st ed., pp. 219-235). ISBN: 978-618-5630-05-8. Retrieved 10 May 2022, from Hiezl, K. (2022). Communicating with the generations: What data can a hotel get from their guest for service. Euro-Asia Tourism Studies Journal, 3(November 2022). https://doi.org/10.58345/ctjw3637 Hiezl K. & Gyurácz-Németh P., 2020. Service Through Personal Encounters or Technology; the Preferences and Privacy Concerns of Generation Z. EATSJ -Euro-Asia Tourism Studies Journal, 1 (1) pp.76-92., Issue: December 2020, ISSN:2742-7579
képzés kezdete
2025-09-01
abszolutórium megszerzésének várható ideje
2029-08-31
státusz
folyamatban lévő