Témakiírások
Az ESG szempontrendszer megjelenése a műszaki felsőoktatásban
témakiírás címe
Az ESG szempontrendszer megjelenése a műszaki felsőoktatásban
intézmény
doktori iskola
témakiíró
tudományág
témakiírás leírása
Az ESG szemlélet – környezeti fenntarthatóság, társadalmi felelősség és etikus intézményi irányítás – egyre nagyobb teret nyer a gazdaságban és közszférában. A felsőoktatási intézmények szerepe kulcsfontosságú a fenntartható fejlődési célok (SDG) elérésében, különösen a műszaki egyetemeken, ahol a jövő technológiáit alkalmazó szakemberei képződnek.
Az Óbudai Egyetem, mint alkalmazásorientált műszaki felsőoktatási intézmény, kiváló terepet kínál az ESG szempontú innovációk integrálására.
A műszaki felsőoktatásból kikerülő mérnökök ESG ismerete és tájékozottsága kulcskérdés lehet a gazdasági szereplők humánerőforrás fejlesztésében. A vállalatok versenyképességét ilyen irányból támogató diplomás mérnök munkavállalói szemlélete megjelenhet a tudatos foglalkoztatási eljárás kiválasztási döntésnél. Ugyanakkor nem egyértelmű, hogy a vállalatok működését formáló mérnöki tevékenységnél elvárt ESG elemek és az oktatási tevékenységben megjelenő ESG szempontokat tartalmazó ismeretanyag -ha ugyan tudatosan vannak - és elsajátítandó szemlélet egymással összhangban van-e. Lehetne-e az oktatási folyamatot igazítani ehhez a vállalati szféra elváráshoz? Mérhetővé lehet-e tenni az ESG szemlélettel rendelkező felsőoktatásból kikerülő mérnök ilyen kompetenciájú értékét?
Kutatási célok:
Az ESG szempontrendszer a vállalati közegben történő
állapotának, helyzetének, megvalósítási-fejlesztési ütemtervének
értékelési rendszerének vizsgálata, különös tekintettel a mérnöki tevékenységre. Meghatározni mik azok a fenntarthatósági elemek (a lehetséges prioritásukkal) amik elvárásként jelenhetnek meg a mérnök munkavállalók tevékenysége során. Azonosítani azokat a képességeket, kompetenciákat, lexikális tudást és szemléletet, amit a felsőoktatási mérnökképzés képes lenne biztosítani. Kidolgozni azt a vállalatokkal közös tevékenység rendszert, ami ezt képes fejleszteni, működtetni, támogatni. Ennek megvalósulásaként célként fogalmazódik meg az együttműködés során elért eredmények mérhetőségének kialakítása.
Az Óbudai Egyetem, mint alkalmazásorientált műszaki felsőoktatási intézmény, kiváló terepet kínál az ESG szempontú innovációk integrálására.
A műszaki felsőoktatásból kikerülő mérnökök ESG ismerete és tájékozottsága kulcskérdés lehet a gazdasági szereplők humánerőforrás fejlesztésében. A vállalatok versenyképességét ilyen irányból támogató diplomás mérnök munkavállalói szemlélete megjelenhet a tudatos foglalkoztatási eljárás kiválasztási döntésnél. Ugyanakkor nem egyértelmű, hogy a vállalatok működését formáló mérnöki tevékenységnél elvárt ESG elemek és az oktatási tevékenységben megjelenő ESG szempontokat tartalmazó ismeretanyag -ha ugyan tudatosan vannak - és elsajátítandó szemlélet egymással összhangban van-e. Lehetne-e az oktatási folyamatot igazítani ehhez a vállalati szféra elváráshoz? Mérhetővé lehet-e tenni az ESG szemlélettel rendelkező felsőoktatásból kikerülő mérnök ilyen kompetenciájú értékét?
Kutatási célok:
Az ESG szempontrendszer a vállalati közegben történő
állapotának, helyzetének, megvalósítási-fejlesztési ütemtervének
értékelési rendszerének vizsgálata, különös tekintettel a mérnöki tevékenységre. Meghatározni mik azok a fenntarthatósági elemek (a lehetséges prioritásukkal) amik elvárásként jelenhetnek meg a mérnök munkavállalók tevékenysége során. Azonosítani azokat a képességeket, kompetenciákat, lexikális tudást és szemléletet, amit a felsőoktatási mérnökképzés képes lenne biztosítani. Kidolgozni azt a vállalatokkal közös tevékenység rendszert, ami ezt képes fejleszteni, működtetni, támogatni. Ennek megvalósulásaként célként fogalmazódik meg az együttműködés során elért eredmények mérhetőségének kialakítása.
felvehető hallgatók száma
1 fő
helyszín
Óbudai Egyetem - Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar
jelentkezési határidő
2026-01-31

