Témakiírások
Emberi fejlődés és jóllét
témakiírás címe
Emberi fejlődés és jóllét
intézmény
doktori iskola
témakiíró
tudományág
témakiírás leírása
A 21. századra elért technológiai és gazdasági fejlettség magas szintű kényelmet és komfortot hozott a társadalmak közép-és felsőosztályai számára. Mindez azonban rendkívüli áldozatot kívánt meg a társadalmi igazságosság, a szegénység, a társadalmi csoportok közötti egyenlőtlenség és társadalmi-környezeti fenntarthatóság terén. Az elsősorban Amartya Sen és Martha Nussbaum nevéhez köthető emberi fejlődés (képességszemlélet) elméletében a fejlődés az emberek szabadságáról, választási lehetőségeinek bővüléséről szól. A fejlődés az emberek jóllétére, a teljes élet megélésének lehetőségére fókuszál minden egyes társadalmi csoport és egyén részvételével annak érdekében, hogy az emberek olyan életet éljenek, amelyet okkal értékesnek tartanak. A kutatás során vizsgálható és alkalmazható az emberi fejlődés elmélete, vagy annak a jólléttel és emberi fejlődéssel összefüggő részelemei: szegénység, nemek és társadalmi csoportok közötti hatalmi egyenlőtlenség, autonómia és paternalizmus. A kutatás során elsősorban kvalitatív és részvételi-közösségi kutatási módszerek, valamint kiegészítőleg alternatív, pl. művészetalapú kutatási módszerek is alkalmazhatók.
Juhász J. – Gébert J. – Bajmócy Z. – Málovics Gy. (2015): Szegénység, képességek, lehetőségek: Szegénységkezelési szempontok Amartya Sen elméletének tükrében. Közgazdasági Szemle, 62, 5, 544-564. o.
Málovics Gy. – Juhász J. – Hajdu K. – Gyarmati L. (2016): Az egyetemek környezeti fenntarthatóságának megközelítései – a Szegedi Tudományegyetem esetén keresztül. Vezetéstudomány, 47, 6, 16-29. o.
Málovics Gy. – Juhász J. – Mihók B. – Szentistványi I. – Nagy M. (2021): Részvételi akciókutatással a képessé tételért és átalakulásért. Kovász, 22, 3-29. o.
Juhász J. (2018): A méltó emberi élet lehetősége. Közgazdasági Szemle, 65, 12, 1299-1319. o.
Juhász J. (2019): Megismerés, élmény és alkotás a művészetalapú kutatásokban. Kovász, 23, 1-4, 3-28. o.
Málovics, Gy. – Juhász, J. – Méreiné Berki, B. – Mihók, B. – Szentistványi, I. – Pataki, Gy. – Tóth, J. – Nagy, M. (2020): Confronting espoused theories with theories-in-use: Challenges of participatory action research with marginalized communities in contributing to social change and theory building. Action Research, 1-22. o.
Bajmócy, Z. – Gébert, J. – Málovics, Gy. – Méreiné Berki, B. – Juhász, J. (2020): Urban Strategic Planning from the Perspective of Well-Being: Evaluation of the Hungarian Practice. European Spatial Research and Policy, 27, 1, 221-241. o.
Juhász J. – Málovics Gy. – Bajmócy Z. (2021): Co-creation, reflection, and transformation. The social impacts of a service-learning course at the University of Szeged. Vezetéstudomány, 52, 7, 6-17. o. SZÁM/ISSN 0133-0179 DOI: 10.14267/VEZTUD.2021.07.0
Juhász J. – Gébert J. – Bajmócy Z. – Málovics Gy. (2015): Szegénység, képességek, lehetőségek: Szegénységkezelési szempontok Amartya Sen elméletének tükrében. Közgazdasági Szemle, 62, 5, 544-564. o.
Málovics Gy. – Juhász J. – Hajdu K. – Gyarmati L. (2016): Az egyetemek környezeti fenntarthatóságának megközelítései – a Szegedi Tudományegyetem esetén keresztül. Vezetéstudomány, 47, 6, 16-29. o.
Málovics Gy. – Juhász J. – Mihók B. – Szentistványi I. – Nagy M. (2021): Részvételi akciókutatással a képessé tételért és átalakulásért. Kovász, 22, 3-29. o.
Juhász J. (2018): A méltó emberi élet lehetősége. Közgazdasági Szemle, 65, 12, 1299-1319. o.
Juhász J. (2019): Megismerés, élmény és alkotás a művészetalapú kutatásokban. Kovász, 23, 1-4, 3-28. o.
Málovics, Gy. – Juhász, J. – Méreiné Berki, B. – Mihók, B. – Szentistványi, I. – Pataki, Gy. – Tóth, J. – Nagy, M. (2020): Confronting espoused theories with theories-in-use: Challenges of participatory action research with marginalized communities in contributing to social change and theory building. Action Research, 1-22. o.
Bajmócy, Z. – Gébert, J. – Málovics, Gy. – Méreiné Berki, B. – Juhász, J. (2020): Urban Strategic Planning from the Perspective of Well-Being: Evaluation of the Hungarian Practice. European Spatial Research and Policy, 27, 1, 221-241. o.
Juhász J. – Málovics Gy. – Bajmócy Z. (2021): Co-creation, reflection, and transformation. The social impacts of a service-learning course at the University of Szeged. Vezetéstudomány, 52, 7, 6-17. o. SZÁM/ISSN 0133-0179 DOI: 10.14267/VEZTUD.2021.07.0
helyszín
Szegedi Tudományegyetem Doktori Intézet
jelentkezési határidő
2023-05-15

