Témakiírások
Az olvasás fejlődésének kognitív alapjai
témakiírás címe
Az olvasás fejlődésének kognitív alapjai
intézmény
doktori iskola
témakiíró
tudományág
témakiírás leírása
Az írásbeliség az egyik legfontosabb civilizációs vívmányunk. Azokban a társadalmakban, ahol az írásbeliség általános, az írási és olvasási készségek a társadalom alapjául szolgálnak. Ezekben a társadalmakban az állam és személy, illetve a személyek közötti hivatalos kommunikáció írásban történik. Ezért az olvasási képességek alapvető fontosságúak. Az általános iskola folyamán az állampolgároknak nem csak lehetősége nyílik az írási és olvasási képességek elsajátítására, hanem az kötelező is számukra.
Kutatások számos olyan készséget azonosítottak, amelyek támogatják az olvasás fejlődését, ilyen többek között a fonológiai tudatosság, a gyors automatikus megnevezés, vagy a vizuális figyelem.
A kutatási téma középpontjában egy területáltalános tanulási képesség, a statisztikai tanulás áll, amely a valószínűségi információk kiemelése és elsajátítása. Az írásbeliség rengeteg statisztikai információt tartalmaz, ilyen például az, hogy milyen sorrendben követik egymást a betűk. Erre a tudásra Általános Ortográfiai Tudásként (General Orthographic Knowledge) szoktak hivatkozni. A kutatási téma fő kérdései, hogy hogyan alakul ki az általános ortográfiai tudás, melyek azok a tanulási mechanizmusok és környezeti feltételek, amelyek a hatékony elsajátítást lehetővé teszik, illetve milyen módon segíti az olvasást az általános ortográfiai tudás.
Kutatások számos olyan készséget azonosítottak, amelyek támogatják az olvasás fejlődését, ilyen többek között a fonológiai tudatosság, a gyors automatikus megnevezés, vagy a vizuális figyelem.
A kutatási téma középpontjában egy területáltalános tanulási képesség, a statisztikai tanulás áll, amely a valószínűségi információk kiemelése és elsajátítása. Az írásbeliség rengeteg statisztikai információt tartalmaz, ilyen például az, hogy milyen sorrendben követik egymást a betűk. Erre a tudásra Általános Ortográfiai Tudásként (General Orthographic Knowledge) szoktak hivatkozni. A kutatási téma fő kérdései, hogy hogyan alakul ki az általános ortográfiai tudás, melyek azok a tanulási mechanizmusok és környezeti feltételek, amelyek a hatékony elsajátítást lehetővé teszik, illetve milyen módon segíti az olvasást az általános ortográfiai tudás.
felvehető hallgatók száma
1 fő
helyszín
ELTE PPK PDI
jelentkezési határidő
2022-04-21

