Témakiírások
Repülésbiztonság humán tényezői, hirtelen cselekvőképtelenség okai és pilótahiba a HSI (Human System Integration) szempontjából, ergonómiai kivédésének, megelőzésének leh
témakiírás címe
Repülésbiztonság humán tényezői, hirtelen cselekvőképtelenség okai és pilótahiba a HSI (Human System Integration) szempontjából, ergonómiai kivédésének, megelőzésének leh
intézmény
doktori iskola
témakiíró
tudományág
témakiírás leírása
A repülés történetében, az ember-gép-környezet dinamikus kölcsönhatási rendszerében a leggyengébb láncszem az ember. A katasztrófához vezető esemény láncolatban meghatározóvá vált az emberi hiba okozta vészhelyzet és katasztrófa lehetősége. Rendkívül fontos, hogy a hibaláncolat megszakítását elérjük, az emberi tényező megfelelő kiválogatásával, rendszeres egészségügyi alkalmassági minősítésével, mentális teljesítményének szinten tartásával, illetve az adekvát döntéshozásban, az élettani paraméterek stabil szinten tartásában segítsük az ergonómia és a HSI eszközrendszerével. A szelekció során szükség van a motivált, ambíciózus, élettanilag kellő stressz szint mellett tartós munkavégzésre képes jelöltek beválogatására és a repülés szempontjából nem-kívánatos személyiségjegyekkel rendelkezők kiszűrésére. Ez csak olyan, a megvalósítani tervezett kutatásprogram eredményeképpen kialakított tudásbázis alapján jöhet létre, amely magába foglalja a jelöltek pszichológiai teljesítmény értékelését. A kutatási eredmények alapján a hirtelen cselekvőképtelenség kockázata egyes repülésélettani stresszor tényezők esetében dinamikájában, egzakt módszerekkel tesztelhető, a cselekvőképtelenség megelőzésére alkalmazott metodikák és preventív technikai megoldások minősíthetők.
A kutatás célja, a humán faktor repülésben elfoglalt helyének mindenoldalú, teljes körű elemzése, különös tekintettel a stressz orvosbiológiai paramétereire. Új, a jelenleginél hatékonyabb „real-time” mérésre alapozott orvosbiológiai eljárás a szív-érrendszeri adaptív és reflex folyamatok monitorozására. Az élettani stressz szint csökkentésére alkalmas ergonómiai és magasságélettani preventív megoldások technológiáinak kidolgozása. A kidolgozott vizsgálati protokollok tesztelése szimulált repülési helyzetben, majd megfelelő műszaki háttér kialakításával valós repülés közben is, ezzel hozzájárulva a repülésbiztonság növeléséhez.
A kutatás célja, a humán faktor repülésben elfoglalt helyének mindenoldalú, teljes körű elemzése, különös tekintettel a stressz orvosbiológiai paramétereire. Új, a jelenleginél hatékonyabb „real-time” mérésre alapozott orvosbiológiai eljárás a szív-érrendszeri adaptív és reflex folyamatok monitorozására. Az élettani stressz szint csökkentésére alkalmas ergonómiai és magasságélettani preventív megoldások technológiáinak kidolgozása. A kidolgozott vizsgálati protokollok tesztelése szimulált repülési helyzetben, majd megfelelő műszaki háttér kialakításával valós repülés közben is, ezzel hozzájárulva a repülésbiztonság növeléséhez.
felvehető hallgatók száma
2 fő
helyszín
https://hhk.uni-nke.hu/kutatas-es-tudomanyos-elet/doktori-iskolak/katonai-muszaki-doktori-iskola/bemutatkozas
jelentkezési határidő
2020-03-31

