Témakiírások
Gyakorlatorientált képzések fejlesztése a felsőoktatásban
témakiírás címe
Gyakorlatorientált képzések fejlesztése a felsőoktatásban
intézmény
doktori iskola
témakiíró
tudományág
témakiírás leírása
A gazdaság motorját jelentő magas színvonalú kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység nélkül nem képzelhető el növekedés. Ezért a jövő felsőoktatásának is egyre inkább arra kell fókuszálnia, hogy megfelelő számú, magasan képzett, korszerű elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező szakembereket képezzen a gazdaság, az ipari szereplők és a társadalom számára. Ennek érdekében 2015-ben Magyarország is bevezette a felsőoktatásban az Európa más országaiban – különösen Németországban – már sikerrel bizonyított duális képzést (A duális képzési forma olyan, a felsőoktatás és a gazdasági szereplők együttműködésével megvalósuló speciális gyakorlatorientált felsőoktatási képzés, melynek során a hallgatók már képzési idejük alatt közvetlenül megismerhetik a munka világát, részesévé válhatnak a munkafolyamatoknak, valamint a hagyományos képzésekhez képest jóval több időt tölthetnek a szakmai kompetenciák gyakorlásával). A külföldi duális képzések és a hazai kezdeményezések kedvező tapasztalatai arra ösztönözték a kormányzatot, hogy a duális képzési modellt (gyakorlatorientált képzés erősítése érdekében) intézményesítse és országosan is bevezesse. A Fokozatváltás a felsőoktatásban c. stratégiai tervdokumentum célként fogalmazta meg, hogy a duális képzések elindítását, valamint azt hogy a duális formájú alapképzéseken a résztvevők aránya 2020-ig a releváns képzési területeken az elsőévesek körében 8 %-ot érjen el.
A kutatás fő témája feltérképezni, hogy melyek a duális képzés jellemzőit, bevezetésének eddigi eredményei Magyarországon. A magyar és a más európai modellek hasonlóságának és különbözőségének bemutatása. A kutatás kvantitatív és kvalitatív módszertant egyaránt alkalmaz. Kvantitatív módszerként kérdőíves vizsgálatot lehet végezni az érintett három területen: a hallgatói, a munkavállalói és a felsőoktatási intézmények körében. Kvalitatív módszerként interjús vizsgálatok megvalósítására van lehetőség.
A kutatás fő témája feltérképezni, hogy melyek a duális képzés jellemzőit, bevezetésének eddigi eredményei Magyarországon. A magyar és a más európai modellek hasonlóságának és különbözőségének bemutatása. A kutatás kvantitatív és kvalitatív módszertant egyaránt alkalmaz. Kvantitatív módszerként kérdőíves vizsgálatot lehet végezni az érintett három területen: a hallgatói, a munkavállalói és a felsőoktatási intézmények körében. Kvalitatív módszerként interjús vizsgálatok megvalósítására van lehetőség.
felvehető hallgatók száma
1 fő
helyszín
Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
jelentkezési határidő
2019-08-31

