Országos Doktori Tanács

Témakiírások

A szabályozás jóléti hatásai az digitális közösségi felületek piacán

alapadatok
témakiírás címe
A szabályozás jóléti hatásai az digitális közösségi felületek piacán
intézmény
témakiíró
témakiírás leírása
A hálózatos iparágak és a monopóliumok szabályozását széles szabályozás-gazdaságtani jogközgazdaságtani és intézményi közgazdaságtani irodalom tárgyalja. Ezen irodalom nagy része azonban a hagyományos piacokra vonatkozóan fogalmaz meg állításokat. A téma kiindulópontja az a kérdés, hogy a hagyományos pozitív és normatív verseny-gazdaságtani következtetések megváltoznak-e, ha az internet által teremtett olyan piacokat vizsgálunk, amelyeken a vállalatok nagy mennyiségű, ár nélküli, többoldalú tranzakciókon keresztül szerzett fogyasztói adatot kezelnek. Ilyenek a jól ismert internetes közösségi „oldalak’, például. A téma alapkérdése az, hogy ezeken a piacokon eltérően működnek-e szabályozási megoldások annál, ahogyan a hagyományos piacokon működnek, és ha igen, az indokolja-e, hogy e piacokat versenyszabályozási szempontból a hagyományos piacoktól eltérően kezeljük.
E kérdés megválaszolásához elméleti és empirikus kutatásra is szükség van. A kutatás elméleti részének arra a kérdésre kell válaszolnia, hogy a versenyszabályozás különböző megközelítései (chicagói iskola, ordoliberális iskola, stb.) alapján hogyan értelmezhetők ezen elektronikus piacokon felmerülő problémák, és hogyan és miért módosulnak – ha módosulnak – a következtetéseik. Hogyan jelentkeznek ezeken az új piacokon a hálózatos iparágak irodalmából ismert piaci kudarcok, és nagyobb jóléti veszteséggel járnak-e, mint a hagyományos piacokon? A másik elméleti kérdés az, hogy hogyan lehet beépíteni a versenyszabályozás modelljeibe a viselkedési közgazdaságtan alapvető eredményeit és vezetnek-e ezek eltérő – esetleg szigorúbb versenyszabályozást javasló – következtetésekhez. Intenzívebben jelentkeznek-e a viselkedési közgazdaságtan által leírt anomáliák az említett elektronikus piacokon, s mennyiben teszik súlyosabbá a hagyományos hálózatos piacokról ismert olyan piaci kudarcokat, mint az útfüggőség vagy a piacok bezáródása?
A kutatás empirikus része ennek megfelelően kétféle kell, hogy legyen. Az egyik a digitális felületek szabályozásával kapcsolatos jogesetek vizsgálata, az eljárásokban felmerült érvek és ellenérvek értékelése. A másik a fogyasztói viselkedés felmérése, pl. kérdőíves vizsgálata annak, hogy az ismert viselkedési anomáliák közül melyek merülnek fel a digitális piacokon és annak, hogy ezek az anomáliák súlyosabbak-e ezeken a piacokon, mint a hagyományos piacokon.
felvehető hallgatók száma
1 fő
helyszín
Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar
jelentkezési határidő
2017-05-15
elvárások
előírt nyelvtudás
magyar