Tisztelt Rektor Asszony/Úr!
A Magyar Rektori Konferencia és a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság aktív közreműködésével készült el, majd jelent meg és lépett hatályba márciusban a
Kormány 33/2007. (III. 7.) Korm. rendelete
doktori iskola létesítésének eljárási rendjéről és a doktori fokozat megszerzésének feltételeiről
.
A MAB előző testülete már 2006. decemberében - a rendelet tervezetének ismeretében - előkészített egy
állásfoglalás
t a végrehajtás feladatairól, a várható rendeletből adódó tennivalókról, de ennek nyilvánosságra hozatalával meg kellett várni a rendelet megjelenését. Az "új" MAB egyetértett az
állásfoglalás
minden lényeges elemével, s - kétfordulós vitában - kisebb módosításokkal, finomításokkal április 27-én elfogadta azt. Ezt az
állásfoglalás
t - ami a www.mab.hu honlapunkon is olvasható - mellékelten megküldöm.
Az 1993-as felsőoktatási törvénnyel elindított doktori képzést és fokozatszerzést mind mostanáig a magyar felsőoktatás sikertörténeteként tartjuk számon. Nem lehet azonban nem érzékelni, hogy az utóbbi időben egyre több kritika éri több oldalról is, azzal együtt, hogy számos, hazai és nemzetközi szakmai fórumokon publikált és előadott eredmény, egyéni karrier és nagyszerű teljesítmény valóban sikertörténeteket jelentenek.
Sokan, köztük miniszterünk is alacsonynak tartják a doktori képzés fokozatokban mérhető eredményességét. (A képzésbe a kutatómunka irányítása, segítése is beletartozik.) Elég általános vélemény, hogy nagyon heterogén a doktori iskolákban folyó képzési tevékenység tartalma, szervezettsége, intenzitása, igényessége, s ezzel összefüggésben széles tartományban mozog, és sajnos nem ritkán alacsony a megszerzett fokozatok szakmai színvonala. A DOSZ az utóbbi időben számos kérdésben fogalmazott meg kritikát a doktoranduszok helyzetével kapcsolatban. A "felsőoktatási kerekasztal" külön bizottságot küldött ki a kérdéskör problémáinak elemzésére. A médiában sűrűsödnek a fokozat társadalmi elismertségét, munkaerőpiaci értékét tárgyaló, s gyakran nem kedvező következtetésekre jutó írások.
A MAB a magyar felsőoktatásban folyó képzés és kutatás minőségéért ráruházott és érzett felelőssége alapján úgy látja, a testületnek most az eddiginél is nagyobb figyelmet kell fordítania a kérdéskör számos elemére. Ehhez alapot és egyúttal jó alkalmat is szolgáltat a most megjelent kormányrendelet és - szándékunk szerint - a most hozott MAB
állásfoglalás
.
Az
állásfoglalás
részletesen leírja a MAB eljárását és követelményeit az új doktori iskolák létesítése és egyúttal az iskolák működése tekintetében. Az "új" kategóriába értelemszerűen beletartoznak azok az új doktori iskolák, amelyek most működő iskolák átalakulása révén jönnek létre. A kormányrendelet ugyanis feloldotta az a korábbi korlátot, hogy egy intézményben egy tudományágban csak egy doktori iskola működhetett.
A tudományágakat illetően emlékeztetek arra, hogy az Alkotmánybíróság szerint [41/2005. (XI. 27.) AB határozat] "
a doktori képzés jellemzően a tudomány leendő művelőinek nevelését szolgálja. Hosszú távon azonban nem képes túlélésre az a tudományág, melynek művelői a doktori képzéssel nem tudják kinevelni saját utánpótlásukat"
. Az AB szerint a tudományágak meghatározása az autonómia alanyainak joga. E tekintetben alanyként utal a MAB-ra és az FTT-re is. Ezért - az MRK-val egyetértésben - a magyar felsőoktatásban, a doktori képzésben érvényes
tudományági rendszer
t a most hozott
MAB állásfoglalás 1. sz. melléklete
tartalmazza. A rendszert hosszú távon is stabilisnak, végesnek, de a tudomány fejlődése következtében és érdekében változtathatónak tartjuk. Ennek alapján olyan szabályozást alakítottunk ki, hogy minden tudományágban legyen lehetőség a magyar felsőoktatásban doktori képzésre, a tudományos utánpótlás nevelésére.
A rendelet, bár címe szerint a doktori iskolák létesítésének eljárási rendjét és a fokozatszerzés feltételeit szabályozza, több kitételével olyan helyzetet teremtett, amelyben a doktori képzést folytató
egyetemek
, ezen belül
minden működő
doktori iskola számára vannak feladatok és kötelezettségek, s ebből törvényszerűen adódnak
a MAB aktuális tennivalói is. Ilyenek:
- A
kormányrendelet
szerint záros határidővel kötelező az intézményi
doktori szabályzat
módosítása, amiről a MAB a felsőoktatási törvény szerint szakértői véleményt ad, s így annak tartalmát, megfelelőségét illetően jogszerű útmutatást fogalmazhat meg. Ennek értelmében a
szabályzat
nak tartalmaznia kell a doktori képzés és fokozatszerzés szervezete, folyamata és eljárási rendje meghatározó elemei mellett (esetleg mellékletként):
ˇ
az egyetemen működő minden doktori iskola
nevét
,
tudományterületének, tudományág
ának, ha indokolt
kutatási terület
ének (és névadójának) megnevezését;
ˇ
a kiadható
doktori fokozat elnevezését
;
ˇ
az egyes doktori iskolák működésének - az Ftv. 67. §-a szerinti - feltételét biztosító
mesterképzések
megnevezését (a mesterszakok akkreditálása és indítása természetesen külön eljárásban történik);
ˇ
az iskola legalább 7 olyan oktatóját, köztük vezetőjét (törzstagjait), akik megfelelnek a rendelet, illetve a MAB
állásfoglalás
követelményeinek;
ˇ
amennyiben az iskola munkájában kutatóintézeti munkatársak is részt vesznek, úgy az intézmény(ek) megnevezését és utalást az ilyen értelmű együttműködési szerződés(ek)re;
ˇ
minden doktori iskola önálló, az intézmény honlapjáról is elérhető saját honlapjának címét. A honlapon meg kell jeleníteni a doktori iskola minden fontos adatát és dokumentumát az
állásfoglalás 2. melléklete
szerint.
2.
A
multi- és interdiszciplináris
iskolák kategóriája megszűnik. Helyette két vagy több tudományághoz tartozó "
kutatási terület
" megnevezésével lehet doktori iskola akkreditálását kérni. Ilyen esetekben az
állásfoglalás
ban megadott módon kell a tudományágak képviselői közötti érdemi együttműködést, a szakmai kapcsolatot igazolni.
3.
A rendelet a korábbi (jelenlegi)
belső/külső alapítótag
kategória helyett a doktori iskolákban az egységes
törzstag
fogalmat írja elő és egyúttal a doktori iskolához legalább hét, meghatározott kritériumoknak eleget tevő törzstagot ír elő.
A MAB - erre alapozva és élve a rendeletben adott "
mérlegelési követelmények"
megfogalmazásának lehetőségével, egyetértésben a Magyar Rektori Konferenciával, jelen
állásfoglalás
ában részletezett
minőségi
személyi feltételeket tart szükségesnek a doktori iskolák létesítéséhez és - a doktori szabályzatok módosítása keretében - folyamatos működéséhez. Lehetséges, hogy ez jelenleg nem minden doktori iskolában teljesül. Ilyen esetben az intézmény döntésén múlik, hogy ezt rövidesen teljesíteni kívánja és tudja, vagy más döntést hoz.
4.
Az Ftv. - ahogy az
állásfoglalás
ban idézzük - lehetővé tesz együttműködéseket közös képzésekben, kutatásokban, oklevelek kiadásában. E doktori képzés és fokozatszerzés tekintetében az
állásfoglalás
ban
foglaltakat tartjuk irányadónak.
Tisztelt Rektor Asszony/Úr!
Ezek egységes keretbe foglalásához a MAB az érintett intézményektől a következőket kéri:
a)
Az intézmény a kormányrendelet értelmében alakítsa át
doktori szabályzatát
és azt írott és elektronikus formában véleményezésre
2007. június 30
-ig küldje meg a MAB-nak. A MAB
szeptember 30
-ig kiadja szakértői véleményét a szabályzatról.
b)
Az intézmény vizsgálja felül doktori képzési rendszerét, doktori iskoláit és készítsen
2008. június 30
-ig szóló
intézkedési tervet
, amely tartalmazza azokat az intézkedéseket, melyek a doktori iskolák intézményen belüli működéséhez, a megfelelő mesterszakok indításához, a törzstagokra vonatkozó feltételek teljesítéséhez szükségesek - egyrészt saját képzésfejlesztési terve, másrészt az előírásoknak való megfelelés érdekében. Az
intézkedési tervet
- írott és elektronikus formában - 2007. szeptember 30-ig kérjük megküldeni a MAB-hoz
.
A MAB javasolja, amennyiben az intézkedési terv szerint 2009. szeptember 1-ig nem biztosítható valamely doktori iskola megfeleltetése a követelményeknek (pl. nem indul megfelelő mesterszak), úgy oda 2008-ban doktoranduszt már ne vegyenek fel.
c)
Az intézmény meghatalmazott képviselője -
2007. szeptember 30
-ig töltse fel a MAB honlapján rendszeresített
adatbázisban
az intézmény minden doktori iskolájára vonatkozó adatokat, s adja meg a doktori iskolák honlapjának elérhetőségét. A MAB az
intézkedési terv
és ezen adatok alapján kezdi el a doktori iskolák működésének rendszeres értékelését.
A MAB az említett helyzetértékelés alapján - és a
doktori szabályzat
ok módosítása kapcsán - 2007. október 1-ével kezdődően minden doktori iskola esetén értékelni fogja, hogy a fentiek tekintetében nem áll-e fenn - a kormányrendelet fogalmazása szerint - "
a jogszabályok vagy az általa meghatározott mérlegelési követelmények súlyos sérelme"
és ennek alapján teszi meg szükségesnek tartott javaslatait a törvényben előírtaknak megfelelően.
Tájékoztatom, hogy a MAB a honlapján 1993 óta vezetett doktori adatbázist átadta az Országos Felsőoktatási Információs Központnak, a MAB szervere május 1-től már nem fogad további adatokat. Az új adatfeladás ügyében az OFIK rövidesen megkeresi az intézményeket.
Tisztelt Rektor Asszony/Úr!
A MAB ezeket a lépéseket elsősorban és meghatározó módon a doktori képzés és fokozatszerzés minőségének biztosítása és javítása érdekében tartja szükségesnek. Egy részük formálisnak tűnhet, de nem képzelhető el, hogy világos keretek, szükséges feltételek és egyértelmű követelmények nélkül ezt a feladatunkat színvonalasan és eredményesen el tudjuk látni.
Azt javasoljuk, hogy a
doktori szabályzat
ok kötelező módosítását használja fel az intézmény arra, hogy eddigi tevékenységét ezen a területen kellő körültekintéssel, elsősorban tényadatokra alapozva, például egy SWOT analízis keretében, elemezze és értékelje, és ennek alapján a szükségesnek ítélt intézkedését tegye meg.
Biztos vagyok abban, hogy intézményeink vezetői, a doktori képzés és fokozatszerzés minden résztvevője érzi felelősségét, tudja és teszi kötelességét a magyar tudományosság eme fontos eleme hazai és nemzetközi elismertségének, színvonalának fenntartása és javítása érdekében.
Üdvözlettel:
Bazsa György
a MAB elnöke