Dr.
Manherz
Károly úrnak,
Felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár
Oktatási és Kulturális Minisztérium
1055 Budapest,
Szalay
u. 10-14.
Tisztelt Államtitkár Úr!
Tájékoztatom, hogy az Országos Doktori Tanács 2007. április 3-i ülésén az alábbi dokumentumot fogadta el és felhatalmazott annak továbbítására.
Az OKM honlapján 2007. március 28-i kelettel előterjesztés jelent meg
A
felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX.
törvény
módosításáról
.
A tervezet 37. § (2) bekezdés b.) pontja egyebek között a következőt tartalmazza:
E törvény hatályba lépésével [2007. szeptember 1.]
egyidejűleg .
.. hatályát veszti ...
az
Ftv
. 114. § (5) bekezdés második mondata.
A hatálytalanítani tervezet törvényhely a következő:
114. § (5) Az Országos Doktori Tanács a felsőoktatási intézmények doktori tanácsai elnökeiből álló testület, amely állást foglal a doktori képzéssel, fokozatadással kapcsolatos kérdésekben.
Az Országos Doktori Tanács határozza meg a doktori képzésre biztosított államilag támogatott hallgatói létszámkeret felsőoktatási intézmények közötti elosztásának elvét
.
A törvény tervezett módosításával kapcsolatban az Országos Doktori Tanács (ODT) véleménye következő.
Az ODT elődje, az Országos Doktori és Habilitációs Tanács (ODHT) a Magyar Rektori Konferencia által létrehozott testület, így legitimációját az MRK felhatalmazása alapján kapta. Tagjai az egyetemek doktori tanácsának elnökei. Az ODHT évtizedes tevékenységet fejtett ki a doktori képzéssel és fokozatadással kapcsolatos kérdésekben. Ennek keretében feladata volt a doktori képzés államilag támogatott hallgatói létszámkerete felsőoktatási intézmények közötti elosztása, elveinek meghatározása. A kidolgozott elvek hosszabb időszakon keresztül érvényesültek, az ODHT ezek alapján az egyetemek által évente rendelkezésre bocsátott adatok keretében javaslatot tett a létszámkeret felosztására a Miniszter úrnak. A Miniszter úr valamennyi előterjesztést elfogadta és nem tett észrevételt a felosztás elveivel kapcsolatban sem.
Látható, hogy az OHDT valódi autonóm önkormányzati testületként működött, ahol a képzésben legközvetlenebbül érintettek mondtak véleményt a képzés állami támogatásának felhasználásáról. A Tanács összetétele lehetővé tette az elvek alapján kialakított algoritmus felhasználása mellett az esetenkénti méltányosság gyakorlását is.
Ezen
munka érdemi elismerésének tekintette a testület, hogy az
Ftv
. 2005-ben törvényi szinten legitimálta a tevékenységét, külön kiemelve abban a keretelosztás meghatározását. A törvényben meghatározott Országos Doktori Tanács 2006-ban megalakult és azt a Fővárosi Bíróság közhasznú szervezetként nyilvántartásba vette. A szervezet működésének egyik első lépéseként az állami létszámkeret elosztásának elveit korszerűsítő közös tevékenységet kezdett, a törvény felhatalmazásának megfelelően.
Az előadott előzmények fényében az Országos Doktori Tanács meglepetéssel veszi tudomásul, és indokolatlannak tartja, hogy a törvénytervezet az intézményrendszer autonómiáját és specifikus szakmai kompetenciáját megtestesítő szervezettől évtizedes távlatban gyakorolt önkormányzati jellegű tevékenységének folytatását meg kívánja vonni. Ennek megfelelően az ODT 2007. április 3-i ülésén hozott egyhangú határozattal kéri az előterjesztőt az észrevételezett javaslat törlésére és az
Ftv
.
114 .
§ (5) bekezdés második mondatának az alábbiak szerinti módosítását:
Az Országos Doktori Tanács tesz javaslatot a doktori képzésre biztosított államilag támogatott hallgatói létszámkeret felsőoktatási intézmények közötti elosztásának minőség- és teljesítményalapú elveire.
Kérem Államtitkár Urat, hogy az ODT fenti kérését támogatni szíveskedjék.
Budapest, 2007. április 4.
Őszinte nagyrabecsüléssel:
Dr. Zombory László
elnök