Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Racsmány Mihály
Teszt-hatás: az előhívás, mint tanulási folyamat / Testing-effect: retrieval as a learning process

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
pszichológiai tudományok
Pszichológia Doktori Iskola (Kognitív Tudomány)

témavezető: Racsmány Mihály
helyszín (magyar oldal): BME Kognitív Tudományi Tanszék
helyszín rövidítés: BME


A kutatási téma leírása:

Az emberi tanulás klasszikus felfogása szerint az emlékek tanulás közben formálódnak, a teszt pedig az eszköz, amellyel lemérhetjük a tanulás sikerességét. Éppen ezért számított nagy hatású felfedezésnek, hogy az előhívás jelentős mértékben lelassítja a felejtést (Karpicke and Roediger, 2008). Az ismételt előhívás jobb hosszú távú emlékezeti teljesítményhez vezet bármilyen típusú információ elsajátításánál, és jobb átvitelt (transzfert) biztosít egy konkrét tanulási helyzetről egy más típusú tanulási szituációra (Roediger and Butler, 2011). Mindezek ellenére a pedagógiai gyakorlatot továbbra is az újratanulásra épülő technikák dominálják (Dunlosky et al., 2013). Az itt meghirdetett kutatási program legfontosabb célkitűzése az előhívás-alapú és a tanulás-alapú információ elsajátítási mechanizmusok funkcionális eltéréseinek vizsgálata lesz.

The classical view on human learning treated memories as formed during studying, and testing as an assessment of the efficiency of studying. However, it is a groundbreaking insight that testing can attenuate forgetting (Karpicke and Roediger, 2008). The long-term advantage of retrieval over study has been replicated with a wide range of materials and in situations where transfer of learning to different contexts was necessary (Roediger and Butler, 2011). Despite these striking findings that underlie the crucial role of retrieval in knowledge acquisition, the mainstream educational practice is still overwhelmed with learning techniques based on some kind of studying of materials to be learned (Dunlosky et al., 2013). The general aim of this research project is to identify and analyse the functional differences between retrieval-enhanced and study-based learning.
Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving atudents’ learning with effective learning techniques promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14, 4-58.
Roediger, H. L., & Butler, A. C. (2011). The critical role of retrieval practice in long-term retention. Trends in cognitive sciences, 15, 20–27.
Roediger, H. L., & Karpicke, J. D. (2006). Test-enhanced learning. Psychol Sci, 17, 249–255.

előírt nyelvtudás: angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2013-05-31

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 1.2357 ( 2017. V. 15. )