Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Guzsvinecz Tibor
Sikné Lányi Cecília
Memóriaszínek új pszichofizikai vizsgálati módszereinek kidolgozása

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Pannon Egyetem
informatikai tudományok
Informatikai Tudományok Doktori Iskola

témavezető: Sikné Lányi Cecília
társ-témavezető: Guzsvinecz Tibor
helyszín (magyar oldal): Pannon Egyetem, 8200 Veszprém, Egyetem u. 10.
helyszín rövidítés: PE


A kutatási téma leírása:

A memóriaszín egy tárggyal (pl. gyümölcsök, levél, égbolt) társítható szín, amely gyakran látható a mindennapi életben, és a legtöbb embernél hasonló. A memóriaszín egy tárgy tipikus színe, amelyre a tárgyról szerzett tapasztalatainkból emlékszünk. Minél gyakrabban látunk egy bizonyos tárgyat életünkben, annál következetesebben reprodukálható az agyunkban annak színe.
A 20. század közepétől az elmúlt évekig számos tanulmány létezik a memóriaszín kutatásával kapcsolatban, hogy csak néhányat említsünk [1-5].
Az IT-alkalmazások, például a virtuális valóság (VR) vagy a kiterjesztett valóság (AR), a komoly játékok vagy a webalkalmazások front-end fejlesztése különböző technikákat, eszközöket és irányelveket igényel az objektumok azonosításához és tervezéséhez, beleértve a színtervezést is. Ezért a memória színeivel kapcsolatos kutatási kérdések (K) több fő területet foglalnak magukban:
K1: Befolyásolja-e az emberek nemzetisége a hosszú távú memóriaszínüket?
K2: Megváltozik-e az emberek memóriaszíne, ha hosszabb ideje egy másik országban élnek?
K3: Léteznek-e tipikus színek a különböző VR/AR játéktípusokhoz?
K4: A VR-alapú játékokkal eltöltött idő befolyásolja a hosszú távú memóriaszíneinket?
K5: Megállapítható a memóriaszínek teszteredményei alapján, hogy valaki VR-játékfüggő?
K6: A képjel jelenléte vagy hiánya befolyásolja a színválasztást?
E kérdések elemzésének elmélyítése kulcsfontosságú a Serious Games kutatás alapjainak megerősítéséhez.
A Ph.D. fő célja, hogy új vizsgálati módszereket dolgozzon ki memóriaszínek vizsgálatára, valamint módszertani javaslatot, összehasonlítást és elemzést készítsen új algoritmusokkal különböző komoly játékok tervezéséhez.

A kutatási téma előzményei az alábbi közleményekben találhatóak:
[1] C.J. Bartleson, “Memory colors of familiar objects”, Journal of the Optical Society of America, vol. 50, no. 1, pp. 73-77, 1960.
[2] P.M. Henry, V. Cheung, S. Westland, “Accuracy of Cross-Media Colour Memory”, Association Internationale de la Couleur (AIC). Interim Meeting in Stockholm June 15-18, 2008
[3] C. Sik Lányi, “Investigating of Memory–Colours of Intellectually Disabled Children and Virtual Game Addict Students”, In Symposium of the Austrian HCI and Usability Engineering Group, pp. 463-475, 2009. Springer, Berlin, Heidelberg.
[4] C. Sik Lanyi, “Styles or Cultural Background does Influence the Colors of Virtual Reality Games?” Acta Polytechnica Hungarica, 2014. 11(1): 97-119. ISSN: 1785-8860, (IF=0.471 in 2013),
[5] C. Sik Lanyi, A. Domotor, B. Halmosi, J. Szűcs, T. Guzsvinecz, „Psychophysical Examination of Memory Colors using a Web Application – A Pilot Study”, 13th IEEE International Conference on Cognitive InfoCommunication (CogInfoCom 2022) online, September 20-22, 2022

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2023-02-28


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )