Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Ferenc Horvát
Eljárás kidolgozása a vasúti kitérők váltórészében kialakuló kopások és RCF jellegű elhasználódások kezelésére

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Széchenyi István University, Győr
civil engineering
Multidisciplinary Doctoral School of Engineering Sciences

Thesis supervisor: Ferenc Horvát
Location of studies (in Hungarian): Széchenyi István Egyetem
Abbreviation of location of studies: SZE


Description of the research topic:

A cél egy mindeddig nem vizsgált terület kutatása, a hagyományos és nagysebességű kitérők váltórészében, a tő- és csúcssíneken kialakult futó- és vezetőfelületi kopások, valamint az RCF hibák okozta inerciavesztés, valamint ezek együttes hatásának megállapítása a sínszálak tartószerkezeti elemként való viselkedésére, teherbírására és a futásbiztonságra. További cél az elváltozások miatt bekövetkező használhatósági szint csökkenésének vizsgálata, a beavatkozás sürgősségének és technológiai módjának meghatározása.
Kopás-, valamint örvényáramos mérési adatsorok alapján meg kell állapítani a hasznos tartószerkezeti keresztmetszetet, majd számítani kell a sínszálak teherbírási jellemzőinek változását. Számítógépes modellezéssel meg kell határozni a vizsgált kitérőtípusokban a kialakuló kopások és felületi hajszálrepedések függvényében a teherbírásvesztés mértékét, figyelembe véve a váltórész geometriai és szerkezeti kialakítását, illetve a járműterhelés okozta statikus és dinamikus erőhatásokat egyaránt.
A vizsgálat alá vont kitérők a MÁV Zrt. hálózatán alkalmazott VAMAV Kft. által gyártott típusok, valamint a spanyol Talleres Allegria S.A. cég gyártmányai, amelyek a spanyol ADIF Vasúttársaság nagysebességű hálózatába kerültek beépítésre. A kitérők geometriai adatait a gyártók, az üzem közbeni vizsgálatok adatsorait az üzemeltető vasúttársaságok bocsátják rendelkezésre.
Az egyes kitérők alkatrészeinek elhasználódását a beépítési null-méréstől kezdve kíséri nyomon a kutatás. A vizsgálati adatsorok alapján a különböző geometriájú kitérőkre – különböző terhelésű beépítési helyeken vizsgálva – életciklus modell készül, amely teljesen újszerű megközelítése a kitérők alkatrészeivel kapcsolatos vizsgálatoknak és elemzéseknek. Újszerű továbbá, hogy a kutatás az egyes csúcssíntípusok leginkább igénybe vett részeinek terhelhetőségét elemzi, azok tartószerkezeti és geometriai szempontból való vizsgálatával és az elváltozások számszaki jellemzésével kívánja leírni a használhatósági szintet a vizsgálat időpontjában. Adatsorok által a használhatósági szint múltbeli változása matematikailag jellemezhető és az előrebecslés is megadható az elkövetkező időszakra.
A mérési adatok és az elméleti megfontolások alapján olyan új, eddig nem megállapított beavatkozási határértékrendszer dolgozható ki, amelynek alkalmazásával a pályabiztonság növekszik, az életciklus költségek csökkenthetők és az eddigieknél pontosabban meghatározható a beavatkozás technológia módja is.

Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2021-09-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )