Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Németh Balázs
Intelligens járműirányítási rendszerek mesterséges intelligenciára épülő tervezési módszertanának kutatása a lokális forgalmat szabályozó hatásának figyelembe vételével

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola

témavezető: Németh Balázs
helyszín (magyar oldal): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
helyszín rövidítés: KJIT


A kutatási téma leírása:

A doktori téma az automatizált elektromos járművek lokális forgalomra való szabályozó hatásának kutatását tűzi ki célul. Az intelligens járművek egymás közötti kommunikációjának elterjedésével ugyanis lehetővé válik szabályozni a járműirányítási és döntéshozási rendszereken keresztül az adott lokális közlekedési környezetet.
a./ Előzmények: Az intelligens járműfunkciók megjelenésével egyre nagyobb mértékben nyert teret a kutatásokban a járművek forgalomra való hatásának vizsgálata. Az automatizált járművek mozgásprofilja ugyanis eltérhet a hagyományos, ember vezette járművekétől, mert a környezetéről több/más információval rendelkezhet, törekszik az optimális sebesség és útvonalmegválasztásra, valamint a közlekedési szabályok betartása elengedhetetlen követelményként jelenik meg a rendszerrel szemben. A V2X kommunikációs technológiák alkalmazásával továbbá a járművek összehangolt közlekedése is biztosítható lokális léptékben, ami szabályozó hatást fejt ki a hagyományos járművek mozgására.
b./ A kutatás célja: A PhD kutatás során egy módszertant szükséges kidolgozni, ami biztosítja a lokális forgalmi környezetben haladó intelligens elektromos járművek összehangolt optimális mozgásprofiljának tervezését. Ennek során a lokális forgalmi és az egyes járművek saját céljai együttesen kezelendők.
c./ Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
1. év: Az irodalomban publikált módszerek áttekintése és elemzése. A makroszkopikus forgalmi és a lokális közlekedési környezet kapcsolatának feltárása. V2X kommunikációs technológiák feltérképezése.
2. év: Egyedi járműszintű, valamint lokális forgalmi célfüggvények meghatározása. Többkritériumos optimalizálási probléma megfogalmazása. Mesterséges intelligenciára épülő döntési és irányítási algoritmusok áttekintése, módszertan kiválasztása.
3. év: Döntési és irányítási rendszerek tervezése intelligens elektromos járművek viszonylatában. Mesterséges intelligenciára épülő algoritmusok robusztussági kérdéseinek analízise.
4. év: A módszertan alkalmazása autonóm járműirányítási feladatokra. Eredmények demonstrálása. PhD értekezés megírása.
d./ A szükséges berendezések: Az irányítási módszerek szimulációs vizsgálatához Matlab/Simulink, CarSim és CarMaker szoftverekre van várhatóan szükség, amiket a Tanszék és az MTA SZTAKI biztosít.
e./ Várható tudományos eredmények: Mesterséges intelligenciára épülő döntési és járműirányítási algoritmus kidolgozása lokális forgalmi helyzetek kezelésére. Intelligens elektromos járművek összehangolt optimális mozgásprofiljának tervezési eljárásának kidolgozása.

előírt nyelvtudás: angol vagy német
ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): angol vagy német
további elvárások: 
járműmechatronikai és irányításelméleti alapismeretek

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2019-06-07


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )