Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Balázs Németh
Intelligens járműirányítási rendszerek mesterséges intelligenciára épülő tervezési módszertanának kutatása a lokális forgalmat szabályozó hatásának figyelembe vételével

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
transportation and vehicle engineering
Kálmán Kandó Doctoral School of Transportation and Vehicle Engineering

Thesis supervisor: Balázs Németh
Location of studies (in Hungarian): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
Abbreviation of location of studies: KJIT


Description of the research topic:

A doktori téma az automatizált elektromos járművek lokális forgalomra való szabályozó hatásának kutatását tűzi ki célul. Az intelligens járművek egymás közötti kommunikációjának elterjedésével ugyanis lehetővé válik szabályozni a járműirányítási és döntéshozási rendszereken keresztül az adott lokális közlekedési környezetet.
a./ Előzmények: Az intelligens járműfunkciók megjelenésével egyre nagyobb mértékben nyert teret a kutatásokban a járművek forgalomra való hatásának vizsgálata. Az automatizált járművek mozgásprofilja ugyanis eltérhet a hagyományos, ember vezette járművekétől, mert a környezetéről több/más információval rendelkezhet, törekszik az optimális sebesség és útvonalmegválasztásra, valamint a közlekedési szabályok betartása elengedhetetlen követelményként jelenik meg a rendszerrel szemben. A V2X kommunikációs technológiák alkalmazásával továbbá a járművek összehangolt közlekedése is biztosítható lokális léptékben, ami szabályozó hatást fejt ki a hagyományos járművek mozgására.
b./ A kutatás célja: A PhD kutatás során egy módszertant szükséges kidolgozni, ami biztosítja a lokális forgalmi környezetben haladó intelligens elektromos járművek összehangolt optimális mozgásprofiljának tervezését. Ennek során a lokális forgalmi és az egyes járművek saját céljai együttesen kezelendők.
c./ Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
1. év: Az irodalomban publikált módszerek áttekintése és elemzése. A makroszkopikus forgalmi és a lokális közlekedési környezet kapcsolatának feltárása. V2X kommunikációs technológiák feltérképezése.
2. év: Egyedi járműszintű, valamint lokális forgalmi célfüggvények meghatározása. Többkritériumos optimalizálási probléma megfogalmazása. Mesterséges intelligenciára épülő döntési és irányítási algoritmusok áttekintése, módszertan kiválasztása.
3. év: Döntési és irányítási rendszerek tervezése intelligens elektromos járművek viszonylatában. Mesterséges intelligenciára épülő algoritmusok robusztussági kérdéseinek analízise.
4. év: A módszertan alkalmazása autonóm járműirányítási feladatokra. Eredmények demonstrálása. PhD értekezés megírása.
d./ A szükséges berendezések: Az irányítási módszerek szimulációs vizsgálatához Matlab/Simulink, CarSim és CarMaker szoftverekre van várhatóan szükség, amiket a Tanszék és az MTA SZTAKI biztosít.
e./ Várható tudományos eredmények: Mesterséges intelligenciára épülő döntési és járműirányítási algoritmus kidolgozása lokális forgalmi helyzetek kezelésére. Intelligens elektromos járművek összehangolt optimális mozgásprofiljának tervezési eljárásának kidolgozása.

Required language skills: angol vagy német
Recommended language skills (in Hungarian): angol vagy német
Further requirements: 
járműmechatronikai és irányításelméleti alapismeretek

Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2019-06-07


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )