Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Dénes Takács
Anholonom rendszerek stabilizálása

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
mechanical engineering
Géza Pattantyús-Ábrahám Doctoral School of Mechanical Engineering

Thesis supervisor: Dénes Takács
Location of studies (in Hungarian): BME MM ép. fszt. 7.
Abbreviation of location of studies: MM


Description of the research topic:

a.) Előzmények:
Az egymáson gördülő testek esetén fellépő dinamika problémák kutatása alapvető feladat mind a járműdinamikában a kerék-talaj kapcsolat vizsgálatakor, mind pedig egyéb gépelemek (például a gördülő csapágyak) dinamikai tulajdonságának vizsgálatakor.
b.) A kutatás célja:
A kutatás célja a gördülő elemeket tartalmazó rendszerekben fellépő időkésés stabilitásra gyakorolt hatásának vizsgálata analitikus, numerikus és kísérleti módszerekkel. A kutatás kiterjed az anholonom rendszerek szabályozására, valamint a lineáris stabilitás vizsgálatok mellett a rendszerek nemlineáris dinamikájának elemzésére is.
c.) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalom kutatás, elméleti számítások, mérések, értekezés készítése):
1. Irodalmi áttekintés: anholonom rendszerek dinamikája, bifurkációelmélet. (6 hónap)
2. Modellalkotás, stabilitás vizsgálat, nemlineáris rezgések számítása analitikusan és numerikusan. (18 hónap)
3. Kísérletek. Elméleti eredmények mérési eredményekkel való összevetése. (12 hónap)
4. Eredmények összefoglalálsa, disszertáció készítés. (12 hónap)
d.) A szükséges berendezések (meglévő):
Meglévő: számítógépes háttér, rezgésmérők, analóg-digitál átalakítók.
Beszerzendő: szakkönyvek, kisebb eszközök a kísérleti berendezésekhez.
e.) Várható tudományos eredmények:
A kutatás a gördülő elemeket tartalmazó berendezések dinamikájának és szabályozásának ismeretében hoz új tudományos eredményeket.
f.) Irodalom:
1. Beregi S, Takács D, Hős Cs: Nonlinear analysis of a shimmying wheel with contact-force characteristics featuring higher-order discontinuities, Nonlinear Dynamics 90:(2) pp 877–888. (2017)
2. Beregi S, Takács D, Stépán G: Tyre induced vibrations of the car-trailer system, Journal of Sound and Vibration 362: pp. 214-227. (2016)
3. Várszegi B, Takács D, Stépán G, Hogan J S: Stabilizing skateboard speed-wobble with reflex delay, Journal of The Royal Society Interface 13:(121) Paper 20160345. 9 p. (2016)
4. Takacs D, Stepan G: Contact patch memory of tyres leading to lateral vibrations of four-wheeled vehicles. Philosophical Transactions of The Royal Society A - Mathematical, Physical & Engineering Sciences 371:(1993) Paper 20120427. (2013)

Required language skills: magyar
Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2018-10-19


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )