Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
László Pokorádi
Repülőtechnika üzemeltetési kockázatainak kezelése

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: National University of Public Service, Budapest
military engineering
Doctoral School of Military Engineering

Thesis supervisor: László Pokorádi
Location of studies (in Hungarian): https://hhk.uni-nke.hu/kutatas-es-tudomanyos-elet/doktori-iskolak/katonai-muszaki-doktori-iskola/bemutatkozas
Abbreviation of location of studies: KMDI


Description of the research topic:

A légiközlekedés – beleértve a katonai repülést is –, mint minden emberi tevékenység valamilyen mérvű és formájú kockázatot von maga után. A közlekedéssel, illetve az egész mérnöki társadalommal szembeni társadalmi elvárásokat, illetve azok fejlődését, jövőbeni alakulását Michelberger fogalmazta meg. Ezen elvárások egyike a technikai eszközök üzemeltetése során fellépő kockázatok kezelése.
Folyamatok kockázatnak becslését és kezelését vizsgálta Kusiak és Zakarian, Ray és Cashman. A repülési rendszerek, és folyamatok kockázatát elemezte Amalberti, Braithwaite, Caves és Faulkner, illetve Smalko, Jaźwinsky, Źurek és Pokorádi.
A kockázatkezelés egy módszertani eljárás, mellyel a döntés előkészítés és a meg-hozatal alkalmával a kitűzött feladat vagy művelet végrehajtása során fellépő veszélyek és a hozzájuk kapcsolódó kockázatok meghatározhatók és összehasonlíthatók a várható haszonnal, előnnyel. A kockázatkezelés során az adott – például repülési – feladat végrehajtásakor fellépő kockázat meghatározásához, illetve a várható előnnyel való összehasonlításakor különböző matematikai (gráfelméleti, klasszikus és fuzzy logikai) módszerek, eljárások alkalmazására kerülhet sor.
A kockázatkezelés folyamatának kiemelten fontos momentuma a kockázati szint becslése, amelynek során objektív értékítélet alakítható ki az egyes kockázati ténye-zőkről. Metodológiai szempontból célszerű ezt a fázist jól elkülöníthető lépések soro-zatára bontani.
A kutatások során a kockázatkezelést nem csak, mint általános döntés-előkészítési módszert, eljárást vizsgáljuk a repülés területén, hanem a fellépő kockázatok csökken-tésének gyakorlati megoldásait is.
Például, ezek közül az egyik a repülőgépek madárral történő ütközés kérdése. Ezzel a területtel kapcsolatos magyar nyelvű elemzések olvashatóak Makkay és Pokorádi tollából.
A másik fő terület a környezetvédelmi kérdéskör. Itt meg kell említeni Bera tudo-mányos tevékenységét a katonai repülés zajvédelmi problémáinak modellezésével, megoldásával kapcsolatban.
A doktori téma keretében olyan kockázatelemzési, becslési és kezelési fejlesztéseket kívánunk végezni, melyeknek célja korszerű, a katonai repülés területén alkalmazható, döntés-előkészítést és döntéshozatal során.

Number of students who can be accepted: 6

Deadline for application: 2018-06-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )