témavezető: Tettamanti Tamás
helyszín (magyar oldal): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék helyszín rövidítés: KJIT
A kutatási téma leírása:
a) Előzmények:
A jelenleg még tesztfázisban működő automatikus járművek hamarosan kikerülnek a közutakra. Ezek a gépkocsik egy speciális járműosztályt fognak képviselni a teljes forgalmi összetételen belül, így várható hatásukat és a velük elérhető lehetőségeket mindenképpen érdemes kutatni. Ezen belül pedig várhatóan a tömegközlekedési járművek automatizálásában lesz nagy fejlődési ugrás a következő évtizedekben. Ennek megfelelően szükséges az automatizált/autonóm közösségi közlekedés üzemeltetési és tervezési kérdéseivel, valamint a közlekedés- és járműirányítással intenzíven foglalkozni.
b) A kutatás célja:
A kutatás célja egyrészt az automatikus/automatizált közösségi járművek várható forgalmi hatásainak komplex analízise, másrészt az általuk elérhető globális forgalomirányítási lehetőségek kutatása és fejlesztése városi környezetben.
A kutatás során olyan forgalommodellezést kell kialakítani, amely képes a közösségi közlekedési automata járművek miatt megváltozott közúti közlekedési forgalom realisztikus leírására, és amely alkalmas magas szintű, adaptív irányítási technikák használatának támogatására.
Az kutatás során szükséges a dinamikus útdíj (mint szabályozási eszköz) alapú irányítástervezés alkalmazása (korszerű mérési és becslési módszertanok, V2I/V2V, jelzőlámpa szabályozása).
c) Az elvégzendő feladatok főbb elemei:
• Irodalomkutatás: forgalommodellezési elméletek.
• Városi közúti közlekedési hálózat forgalommodellezése, szimulációja.
• Közösségi közlekedési járművek modellezési és irányítási kérdéseinek kutatása.
• A kidolgozott modellek, becslési és irányítási algoritmusok analízise, tesztelése és validációja valós, ill. forgalomszimulátor adatok alapján.
d) A kutatáshoz biztosított HW, SW:
• PC,
• MATLAB, VISSIM, VISUM szoftver licencek, SUMO
e) Minimálisan várható tudományos eredmények:
• két cikk referált nemzetközi SCI index-szel rendelkező folyóiratban
• három nemzetközi konferencia kiadványban megjelenő közlemény
f) Irodalom:
• T. Tettamanti, I. Varga, B. Kulcsár, T. Péni, and T. Luspay. Robust control for urban road traffic networks. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, Vol. 15(1), pp. 385-398 doi: http://dx.doi.org/10.1109/TITS.2013.2281666, 2014
• A. Csikós, T. Tettamanti, I. Varga: Nonlinear gating control for urban road traffic network using the network fundamental diagram, Journal of Advanced Transportation, 2014, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/atr.1291/full
• T. Tettamanti, I. Varga, Zs. Szalay: Impacts of autonomous cars from a traffic engineering perspective, Periodica Polytechnica ser. Transp. Eng., 2016, Vol. 44. No.4. pp. 244-250, http://dx.doi.org/10.3311/PPtr.9464
• https://www.mathworks.com/help/control/
előírt nyelvtudás: angol további elvárások: • Irányításelméleti alapismeretek (irányítástechnika/szabályozástechnika)
• Haladó informatikai ismeretek: Microsoft Office, alapvető programozási képesség (pl. Java/C/C++/C#/Python), Matlab