Thesis supervisor: Tamás Sikos T.
co-supervisor: Pál Beluszky
Location of studies (in Hungarian): Szent István Egyetem Abbreviation of location of studies: SZIE
Description of the research topic:
A 18. század végén, a 19. században Magyarország egyik legfontosabb (egyes évtizedekben a legfontosabb) kiviteli áruja a gabona (ill. feldolgozott formában a liszt) volt. Mivel a nagytömegű gabona „mozgatása” nagyteljesítményű szállítási pályákhoz kapcsolódott (hajózható víziutak, később a vasútvonalak), e „pályák” kitüntetett pontjai – vasúti csomópontok, a folyókon „járműváltó” pontok, kikötők, átrakóhelyek stb. – a gabonakereskedelemnek kedvező telephelyet biztosítottak; a gabonakereskedelem, feldolgozás – malomipar –, raktározás hozzájárult a korabeli városfejlődéshez is. A kutatásnak ki kell térnie a gabonakivitel alakulására, a szállítás főbb útvonalaira, a kereskedőhelyek számbavételére s a gabonakereskedésnek a városállományra gyakorolt hatására (lélekszám-változás, tőkefelhalmozás, városfunkciók alakulása, a városhálózatban elfoglalt pozíció változásaira stb.). A téma feldolgozása elsősorban a szakirodalom feldolgozását, a korabeli statisztikák használatát igényli, de kívánatos egy-két gabonakereskedő városról (pl. Baja, Komárom, Moson, Győr, Vác stb.) esettanulmányt készíteni s ehhez levéltári forrásokat felhasználni.
A kutatási témát történeti érdeklődésű, esetleg a levéltári kutatásokban is bizonyos jártassággal rendelkező hallgatóknak ajánlom. A vizsgálat a korabeli Magyarország egészére (Kárpát-medence) kiterjedne, de elképzelhető lenne annak területi szűkítése is (pl. a Duna menti gabonakereskedő városokra).