Thesis supervisor: István Tózsa
Location of studies (in Hungarian): SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola Abbreviation of location of studies: SZIE
Description of the research topic:
A települések marketing tevékenysége a globalizálódó, és városhálózatokra építkező világban elengedhetetlen, ha városversenyben nem kívánnak lemaradók körébe kerülni. A települési marketing tevékenységnek ma már két évtizedes kutatási szakirodalma van, azonban a magyarországi önkormányzati jog fakultatív feladatként kezeli, illetve a helyi gazdaságfejlesztési, tőkevonzási stratégia készítés eszköztárába sorolja, s a közigazgatás-szervezői alapképzés sem szentel különösebb figyelmet a témának, meghagyva azt a fakultatív ismeretek körében. Így a gyakorlatban csak a nagyobb települések folytatnak helymarketing tevékenységet, amely szükségszerűen településenként változó mind a minőségét, mind a tartalmát – következésképpen az eredményességét is – tekintve. Hogy a tudományos közéletben, és ez által az önkormányzati gyakorlatban erősebben megjelenjen ez a fontos eszköz, elősegítve a települések „népességmegtartó képességét” – amiről Enyedi professzor úr találóan megjegyezte, hogy az nem más, mint a „képesség megtartó népesség” – szükség lenne könyv alakban is publikált elméleti rendszerező, illetve módszertani útmutató munkákra.
Ezekben a települési értékek auditálása, a települési értéktárban megjelenő tételek hasznosítása, a vásárlói célközönség és a piac szegmentálása, a belső-, külső-, szakmai- és partner-imázs tudatos formálása, a márkaépítés és az értékesítés folyamata, a marketing stratégia definiálása jelent olyan izgalmas, jövőbe mutató és a gyakorlatba jól átültethető kutatási témákat, amelyekre egy-egy PhD értekezés épülhet. Különösen igaz ez egy regionális profilú doktori iskolában, mert a jelenlegi településmarketing gyakorlatban döntően kommunikációs, és üzleti marketingképesítéssel rendelkező szakemberek tevékenykednek, akik a regionális gazdasági, geopolitikai, makrogazdasági környezet és folyamatok megítélése során esetleg nem választanak megfelelő stratégiát, vagy nincsenek birtokában a nemzetközi szakirodalom olyan eredményeinek, amelyek ismerete munkájukat sikeresebbé tehetnék. A településmarketinggel kapcsolatos kutatás és disszertáció ezen a területen számos kiaknázatlan, kevésbé megkutatott részterülete irányulhat.
Required language skills: magyar Recommended language skills (in Hungarian): englis Number of students who can be accepted: 1