Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Gáspár Péter
KÖZÚTI JÁRMŰVEK ENERGIAOPTIMÁLIS ADAPTÍV SEBESSÉGSZABÁLYOZÁSÁNAK TERVEZÉSE

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola

témavezető: Gáspár Péter
helyszín (magyar oldal): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
helyszín rövidítés: KJK


A kutatási téma leírása:

A téma részletesebb leírása: Az adaptív sebességszabályozás célja az út topografikus viszonyai (útvonal, magassági adatok) és az úton érvényes sebességkorlátozások alapján optimális sebességprofil létrehozása valamely idő- és távolság-horizont és felbontás figyelembevételével. A tervezés többféle kritérium együttes figyelembevételével történik (multikritériumos tervezési feladat).
a./ Előzmények: Az adaptív sebességszabályozó tervezése prediktív irányítás módszertanán alapul, mivel az energiaoptimális feladat megoldása során a jármű előtti topografikus jellemzőket, sebességkorlátozásokat kell figyelembe venni. A kutatási feladatnak komoly elméleti előzményei vannak.
b./ A kutatás célja:
A kutatás célja egy energiaoptimális adaptív sebességszabályozás megtervezése korszerű irányításelméleti módszerek alkalmazásával. A megbízhatóság növelése és az energiaigény csökkentése multikritériumos optimalizációval történik. A tervezés során az infrastruktúráról és a környező járművekről elérhető információkat is figyelembe kell venni. Ehhez a jármű belső kommunikációján kívül a navigációs térképpel, továbbá a V2I és V2V kommunikációval elérhető információkat is figyelembe kell venni. Az adaptív sebességszabályozó tervezése során nemcsak az infrastruktúra igényeit és korlátait kell figyelembe venni, hanem a környező járművek igényeit is.
c./ Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, munkaterv:
1. év: Az irodalomban publikált módszerek áttekintése és elemzése; járműszintű és V2X kommunikációból elérhető adatok áttekintése. A szabályozási feladat megfogalmazása.
2. év: Szabályozási módszerek kidolgozása többkritériumos optimalizióval. Eredmények demonstrálása szimulációs körülények között. Környezeti információk és aktív elemek figyelembe vétele.
3. év: Valós alkalmazás koncepciótervezése. PhD tézis megírása és véglegesítése; Publikálás referált folyóiratban és konferencia kiadványban.
d./ A szükséges berendezések: Matlab/Simulink, CarSim, TruckSim
e./ Várható tudományos eredmények: Szabályozási feladat megfogalmazása. Szabályozási módszerek kidolgozása. Demonstráció szimulációs körülmények között. Valós alkalmazhatóság elemzése.

előírt nyelvtudás: angol
további elvárások: 
Irányítástechnikai és informatikai alaptudás.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2015-10-31

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )