Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Hamar Pál
A testnevelési tantervek elméleti és módszertani alapjai

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Semmelweis Egyetem
sporttudományok
Sporttudományok Doktori Iskola

témavezető: Hamar Pál
helyszín (magyar oldal): Testnevelési Egyetem
helyszín rövidítés: TF


A kutatási téma leírása:

A politikai rendszerváltoztatással paralel zajló pedagógiai korszakváltás számos tantervelméleti változást hozott magával. A teoretikus változások mellett jelentős tantervfejlesztési munkálatok is elindultak. Az elméleti és gyakorlati szakemberek közös erőfeszítése révén új tantervi dokumentumok kerültek napvilágra olyanok, mint például az alternatív tantervek, a Nemzeti alaptanterv 1995. és 2003. évi változata, valamint a tantárgyi kerettantervek. Ezek a dokumentumok jelentős tartalmi, tananyag kiválasztási és elrendezési újításokat tartalmaznak.
Az oktatás tartalmi kiszélesítése, a tantárgyak átstrukturálódása, a műveltségi területekben (részterületekben) gondolkodás, mind-mind valamiféle változtatási „kényszert” sugallnak. Igaz ez a megállapítás a testnevelés és sport műveltségi területre is. Báthory Zoltán egyik gondolatának szabad tolmácsolásával élve: egyetlen olyan terület, iskolai tantárgy van, amelynek elégtelen művelése vagy pláne teljes hiánya perspektivikusan halálos lehet, ez nem más, mint a testnevelés.
Mindezen argumentumok mentén beláthatónak tűnik, hogy a testnevelés tantervelméleti kérdéseinek vizsgálata releváns tudományos probléma.
Témavezetőként célom egy a – didaktikai, sportpedagógiai és testnevelés-elméleti tanulmányokra épülő – PhD fokozat elnyerését elősegítő tantervelméleti tudományos képzési program megvalósítása. A doktorandusz hallgatóimnak olyan naprakész ismereteket kívánok átadni, amelyek magukban foglalják:
• a közoktatás-politika, az oktatásirányítás és az iskolai testnevelés kapcsolódási pontjait;
• az általánosan képző iskola testnevelés és sport műveltségi területének elméleti és gyakorlati kérdéseit;
• a testnevelési tantervek tudományos kutatásának lehetséges módjait és távlatait.
A PhD témavezetésem nem minden előzmény nélküli. Oktatói-kutatói pályámon ez ideig 38 diploma-, illetve szakdolgozat, valamint 38 tudományos diákköri munka témavezetője voltam. Két tanítványom kapta meg a „Semmelweis Egyetem Kiváló Diákköröse” kitüntetést. Jelenleg is vezetek szakdolgozat és tudományos diákköri előadás témákat. Három PhD hallgatóm már doktori minősítést szerzett, négy doktorandusznak pedig témavezetői minőségben jelenleg is segítem tudományos munkáját.
A PhD témavezetések során elsődleges célomnak a „gondjaimra bízott” hallgatók tudományos és szakmai előmenetelének biztosítását tartom. Minden igyekezetemmel azon vagyok, hogy a tudományos fokozat megszerzése után mindegyik kolléga tudományosan megalapozott teljesítő-képes tudással felvértezve kezdhesse szépreményű pályáját.

felvehető hallgatók száma: 3

Jelentkezési határidő: 2014-12-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )