Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Gombocz János
Sportedzők nevelő munkája

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Semmelweis Egyetem
sporttudományok
Sporttudományok Doktori Iskola

témavezető: Gombocz János
helyszín (magyar oldal): Testnevelési Egyetem
helyszín rövidítés: TF


A kutatási téma leírása:

Az értékes személyiség „előállítása”, a nevelés a társadalom legfontosabb funkciói közé tartozik. A nevelés rendszere hatékony működésének jelentőségéről az utóbbi két évtizedben már nem csupán az elfogultsággal is gyanúsítható pedagógiai szakemberek, akik
– vélhetnénk, esetleg túlbecsülik munkájuk hasznát, hanem a véleményükkel nagyobb társadalmi visszhangot keltő közgazdászok, szociológusok és más társadalomelemzők is egyre határozottabban szóltak. Az iskola és a család pedagógiai hatékonyságát az ezredforduló idején sok belső és külső tényező korlátozza.
A nevelés e két legfontosabb intézményesült felelős gazdája problematikusan teljesíti alapvető feladatát, s a felnőtt társadalom pedagógiai felelősségét kifejező közgondolkodás is alacsony szintű, így nyilvánvalóan felértékelődnek a nevelés egyéb, kiegészítő szinterei. A magyar társadalom – s benne a tudomány is – a kívánatosnál kisebb figyelmet szentel a nevelés családon és iskolán kívüli szintereinek, ezek között az egyik legfontosabbnak, s sok fiatalt szervezett keretek között hozzáértő vezetők irányításával foglalkoztató magyar sportmozgalomnak is.
Az edzők nevelő munkája nem érhet el kellő társadalmi-szakmai elismertséget – ami már önmagában hatékonysági tényező, ha nem tud kilépni a „sportmozgalmi belügy”-ként való kezeltség hátrányos helyzetéből, Ehhez azonban szüksége van arra, hogy reális kép alakuljon ki működésének jellegzetességeiről, s legfőképpen tényleges pedagógiai „hozadékáról” a magyar ifjúság nevelésében. A sportmozgalomnak ezt a pedagógiai mérlegre-tételét csakis empirikus vizsgálatokkal lehet megalapozni.
A vizsgálatoknak fel kell dolgozni az egyes – nagyobb tömegeket mozgósító – sportágak nevelési gyakorlatát, s erre építve az egész magyar sport pedagógiai működésmechanizmusait, lehetőségeit, perspektíváit.
A legfontosabb konkrét témák: Az edzői eljárások, módszerek hatékonyság-vizsgálata; az edzők pedagógiai tervező munkája; az interakciós tevékenység jellemzőinek kutatása, a nevelési eredmények regisztrálása stb.


A témakör fontos leágazó témája a sportszakemberek képzésének pedagógiai problémái.

felvehető hallgatók száma: 3

Jelentkezési határidő: 2014-12-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )