Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Juhász János
A kerékpáros közlekedés integrálása a városi közlekedési rendszerbe

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
közlekedéstudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola

témavezető: Juhász János
helyszín (magyar oldal): Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék
helyszín rövidítés: KJK


A kutatási téma leírása:

A téma részletesebb leírása:
Az infrastruktúra kialakítás és a kerékpáros közlekedés szabályozásának vizsgálata. Kerékpáros úthálózat megvalósításának lehetőségei a gépjármű közlekedésre kialakított úthálózaton. A kerékpáros közlekedés vizsgálata mikroszkopikus szimuláció alkalmazásával. A kerékpárosok közlekedési szokásainak, magatartásának feltárása és elemzése. A vizsgált közlekedési szereplők magatartási szimulációs modelljének kidolgozása. A modell implementálása. A különböző infrastruktúra kialakítások vizsgálata közlekedésbiztonsági és forgalomáramlási szempontból. A kerékpár kölcsönző hálózat forgalomra gyakorolt hatásának vizsgálata.
a) Előzmények:
Budapesten az elmúlt néhány évben jelentősen nőtt a kerékpárral napi rendszerességgel közlekedők száma. A védtelen közlekedők arányának növekedése nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, amelyet megfelelő szabályozással, innovációval kell követni. 2014-től Budapesten bevezetésre kerül a kerékpár kölcsönző hálózat, amely jelentősen befolyásolhatja az utazási szokásokat.

b) A kutatás célja:
A kerékpárosok közlekedési szokásainak és magatartásának feltárása. A kerékpár kölcsönző hálózat bevezetés tapasztalatainak értékelése. A kerékpáros hálózat kialakításának lehetőségei, a különböző forgalomtechnikai megoldások, kereszteződések kialakításának fejlesztése. Javaslatok kidolgozása a kerékpáros közlekedés szabályozásának továbbfejlesztésére.

c) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
A téma tudományos eredményeinek megismerése, feldolgozása 3 hónap
A kerékpáros balesetek elemzése 3 hónap
A vizsgált szereplők közlekedési magatartásának vizsgálata 6 hónap
Szimulációs modell kidolgozása 6 hónap
Számítógépes alkalmazás elkészítése 6 hónap
Szimulációs számítások, adatok elemzése 3 hónap
A modell verifikálása 3 hónap
Az értekezés elkészítése 6 hónap

d) A szükséges berendezések:
Rendelkezésre álló eszközök:
Nagy sávszélességű internet hozzáférés a meglévő tudományos eredmények publikációinak letöltéséhez az EISZ rendszeren keresztül.
Digitális videó kamera a vizsgált szereplők közlekedésének megfigyeléséhez.
Beszerzendő eszközök:
Nagy teljesítményű és nagy monitorral rendelkező személyi számítógép a videó felvételek kiértékeléséhez és a szimulációs számítások végrehajtásához.
VISSIM és VISUM doktoranduszi licensz.

e) Várható tudományos eredmények:
A kutatás eredményeként megalkotandó szimulációs modell implementációja számítógépes alkalmazásba lehetővé teszi a különböző forgalomirányítási, forgalomtechnikai megoldások összehasonlítását, értékelését a közlekedésbiztonság szempontjából.

f) Irodalom:
Az infrastruktúra kialakítása és a kerékpáros közlekedés szabályozásának vizsgálata. Kerékpáros úthálózat megvalósításának lehetőségei a gépjármű közlekedésre kialakított úthálózaton. A kerékpáros közlekedés vizsgálata mikroszkopikus szimulációs alkalmazásával. A kerékpárosok közlekedési szokásainak, magatartássánakfeltárása és elemzése. A vizsgált közlekedési szereplők magatartási szimulációs modelljének kidolgozása. A modell implementálása. A különböző infrastruktúra kialakítások vizsgálata közlekedésbiztonsági és forgalomáramlási szempontból. A kerékpár kölcsönző hálózat forgalomra gyakorolt hatásának vizsgálata.

előírt nyelvtudás: angol
ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): francia
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2014-12-01


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )