Témakiírás
 
Az élsport vizsgálata

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
sporttudományok
Sporttudományok Doktori Iskola

témavezető: Révész László
helyszín (magyar oldal): Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
helyszín rövidítés: MTSE


A kutatási téma leírása:

2.1. A sportági kiválasztás során alkalmazott eljárások, módszerek és azok hatékonyságának pedagógiai szempontú vizsgálata
A kiválasztás kérdése napjainkban igen aktuális téma, emellett szerteágazó és összetett jellege biztosítja multidiszciplináris megközelítést. A korábban alkalmazott, elsősorban az edzők tapasztalati rendszerén alapuló kiválasztási eljárások ma már nem lehetnek hatékonyak. Emiatt szükséges volna az élsportban sportág-specifikusan meghatározni a kiválasztás alapelveit és módszereit neveléstudományi, pedagógiai szempontok mentén. Ehhez a kiválasztás során alkalmazott mérőeszközöket és eljárásokat bővíteni szükséges. Az objektív mérést biztosító eszközök technikai fejlődésének köszönhetően a témában megjelent publikációk száma az elmúlt időszakban növekedni kezdett, mely segítség a különböző sportágakban dolgozó szakemberek számára.
A kiválasztás mindig fontos kérdése a sport fejlődésének, hiszen a mai edzőknek a jövőben kialakuló követelményekre és elvárásokra kell kiválasztaniuk, majd felkészíteniük az utánpótlás korú sportolókat. A téma tudományos szintű vizsgálata szükséges, a gyakorlat befolyásolását csak megfelelően alátámasztott, tudományosan bizonyított módszerekkel és eszközökkel lehet célszerűen megvalósítani.
2.2. A sportágválasztás körülményei és az arra ható tényezők pedagógiai szempontú vizsgálata
A sportágválasztást számos tényező befolyásolja, ezek közé tartozik a szülő, a szülő sporthoz való kötődése, a kortárscsoportok, a barátok, és nem utolsó sorban a testnevelő tanárok és a sportágak szakemberei. A külső környezeti tényezők egyik kiemelt szegmense a családi háttér, melyben a szülők befolyásoló szerepét a sportágválasztásban már a ’80-as évektől vizsgálták. A család erkölcsi és anyagi támogató háttere nélkül lényegesen csökkenne a sporttevékenységben részt vevők száma. A sportágak jellemzően egyre korábban kezdik megnyerni a gyermekeket a saját sportáguknak, így egyre fiatalabb életkorra tevődött a sportágválasztás, ami a szülők szerepét erősíti. Kisebb arányban, de a kortársak befolyásoló hatása is része a sportágválasztásnak, elsősorban érzelmi irányultsága, a közösséghez tartozás érzése miatt. A’60-as, ’70-es években elsősorban még a testnevelő tanárokra és az edzőkre épült a sportágválasztás elősegítése és a sporttevékenység működtetése, melyhez a személyi, infrastrukturális, financiális háttér is biztosított volt. Ez a szerep mára sajnos funkcióját vesztette, mind az iskola, mind a sportegyesületek tevékenysége megváltozott, ezzel együtt pedig a szakemberek sportágválasztásban betöltött szerepe is csökkent. A sportágválasztásban ugyan akkor az edzők szerepét is hangsúlyozni kell.
A jelentős társadalmi és gazdasági változások miatt a sporthoz való attitűd és a sportágválasztást befolyásoló tényezők jelentősen átalakultak. Szükséges a változások okait tudományos eszközökkel vizsgálni és a jelenlegi tendenciákat meghatározni. A sportágválasztást befolyásoló tényezők alapos megismerése után lehetőség van a sportszakemberek, első sorban a testnevelők és az edzők szerepének erősítésére és a „piaci szempontok” háttérbe szorítására a sportszakmai szempontok mögé. A sportágválasztás kérdéseinek vizsgálata kiemelt jelentőséggel bír, hiszen a rosszul, nem sportszakmai alapokon nyugvó sportágválasztás gyakran eredménytelen sportkarrierhez vezet.

2.3. A tehetséggondozás neveléstudományi elemzése
A tehetséggondozás vizsgálata egy dinamikusan fejlődő területe a sportnak és ezen keresztül a sporttudománynak, melynek jobb megértéséhez szükséges a tudományos igényű vizsgálatok elvégzése, illetve a kutatási eredmények megfelelő szintű publikálása. A sportágak mára jelentősen specializálódtak, így sportág-specifikus tehetségeket igényelnek. A tehetséggondozás vizsgálata nem új keletű, azonban a technikai és tudományos területek fejlődése miatt időszerűvé vált a téma mélyebb elemzése, az eredmények szintetizálása és gyakorlatba ültetése.
Egyes elméletek szerint a tehetséggondozás folyamata közel 10 éves időtartamot vesz igénybe. Ez alapján elmondható, hogy a felkészítés folyamata nagyban meghatározza az eredményességet. Mára ismert, hogy a természettudományi területeken -pl. motoros képességek fejlesztése, edzéselméleti, élettani vizsgálatok - túl szükséges a társadalomtudományi pl. pedagógiai, pszichológiai és szociológiai aspektusok elemzése is, hiszen az eredményesség szempontjából ezek a faktorok legalább annyira fontosak, mint az egyéb területek.
A téma vezetése során a kutatásban részt vevő hallgatók munkájuk során kiegészíthetik a különböző tanszékeken dolgozó kollégák tevékenységét, segíthetik a téma széleskörű feltárását, valamint a szakirodalmi háttér bővítésébe is alkotó módon be tudnak kapcsolódni.

felvehető hallgatók száma: 3

Jelentkezési határidő: 2024-05-31