Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
A testnevelés tanításának módszerei

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
sporttudományok
Sporttudományok Doktori Iskola

témavezető: Révész László
helyszín (magyar oldal): Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
helyszín rövidítés: MTSE


A kutatási téma leírása:

A 21. század kezdetén a társadalmi-gazdasági fejlődéstörténet egy igen jelentős állomásához érkezett. A mélyreható átalakulások már a XX. század derekán elindultak, azonban az elmúlt évtizedben lezajlott változásokat fontos kiindulópontjaként tekinthetjük a globális információs társadalomnak.
Az infokommunikációs technológiára épülő társadalomban a tudás folytonos újratermelése, a tudásszervezés és tudásátadás kiemelkedő szerephez jutott. Az információs és kommunikációs technológia hatása átszövi a mindennapi társas érintkezések, a kommunikáció, a kooperatív együttműködés rendszereit, s mindezek közvetlen hatást gyakorolnak az oktatásra.
Amennyiben nyomon követjük a világban zajló társadalmi-gazdasági változásokat, úgy láthatjuk, hogy a globális információs társadalom általánossá és nélkülözhetetlenné teszi az egész életen át tartó tanulást, amely tartalmi és szerkezeti változásokat eredményez, módszertani megújulást és új pedagógiai gyakorlatot is igényel. Az információs és kommunikációs technológiák felhasználása, alkalmazása eredményesebbé tehetik az oktatást, s egyben a pedagógiai innováció egy lehetséges formájává válhatnak.
A testnevelés és sporttudomány kutatási céljai és módszerei mindig is szorosan kapcsolódtak az adott kor társadalmi igényeihez, fejlettségi szintjéhez, éppen ezért is szükséges elvégeznünk a testnevelés tanítási-tanulási folyamatába alkalmazható modern digitális eszközök használatának tudományos vizsgálatát.
Az infokommunikációs eszközök által támogatott tanítás új kihívásokat, lehetőségeket jelenthet a testnevelő tanárok, edzők számára, miközben azt is hangsúlyoznunk kell, hogy tanítványaink már ebbe a modern technika által átszőtt világba születtek és szocializálódtak - ők a „digitális bennszülöttek” (M. Prensky 2001)-, otthonosan mozognak a virtuális térben, készségszinten használják az Internetet, mobiltelefonokat, tableteket és különféle digitális eszközöket.
Az infokommunikációs technológiai eszközök segítségével a mozgásos cselekvés tanulás makro struktúrájában az elsajátítás feltételei kialakításának (motiváció, feladat megértése) valamint az ismeretszerzés (képkialakítás-mozgásminta) fázisában, majd az ellenőrzés, hibajavítás plasztikusabbá tételében kitűnően alkalmazható új típusú oktatási módszerhez juthatunk. Az előbbieket támogatva megállapítható az is, hogy a mindennapos testnevelés bevezetése új távlatokat nyitott meg a testnevelés tanítók számára, a kibővített időkeret pedig lehetőséget kínál meglévő oktatási módszereink megújítására, digitális eszközhasználat alkalmazására.



A kutatások aktualitását az adja, hogy az IKT eszközök az oktatásban, új típusú kontextust teremtettek, s ennek következtében új tanítási-tanulási formák alkalmazását teszik lehetővé az oktatás minden területén, így a testnevelés tanításában is. Hatást gyakorolnak a hagyományos pedagógus szerepekre, a meglévő pedagógiai modelleket átalakítják. A tanulók sportmozgásokhoz, szabadidős sporttevékenységekhez való viszonyát megfelelő alkalmazásukkal megváltoztathatják, segítségükkel tudatosíthatják bennük az élethosszig tartó fizikai aktivitás jelentőségét.
Az infokommunikációs eszközök iskolai alkalmazásával kapcsolatos kutatások a kezdeti időszakban kvantitatív jelleget öltöttek, majd később megjelentek az IKT eszközökkel kapcsolatos attitűd vizsgálatok is, a legújabb kutatások pedig a pedagógusok módszertani felkészültségére, az iskolai, tanórai eszközhasználatra vonatkoznak, előtérbe helyezve az empirikus jellegű megközelítést.
Kutatások további célja lehet, hogy a hagyományos pedagógiai módszerek kiegészítéseként, a pedagógus technológiai, módszertani, oktatástervezési és szaktárgyán belüli lexikális ismereteit felhasználva igazolható legyen, hogy a tanulók alkalmasabbá válnak az önálló ismeretszerzésre, tanulásra az IKT használatával.

felvehető hallgatók száma: 3

Jelentkezési határidő: 2024-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )