A kurzus bevezetést ad a nyelvfilozófia alapjaiba, a Pragmatika vizsgálódási területeibe. A kurzus során körüljárjuk a kontextuális jelentés kérdését, vizsgáljuk a beszélői szándék megjelenését és kikövetkeztetési folyamatait, valamint az ezen alapuló társalgási stratégiák koordinációját. Tisztázzuk a jelentés és a megnyilatkozás fontos fogalmait, vizsgáljuk a megnyilatkozás és a kontextus kapcsolatát. Foglalkozunk az előfeltevésekkel, az implikált, szándékolt jelentés fogalmával, s ennek kikövetkeztetésével, az inferenciák problémájával, valamint a nyelv deiktikus, inferenciális és metareprezentációs természetével.
A kurzus célja:
A hallgatók a szakirodalom megismerésével megértik a beszélői és a mondatjelentés különbségeit, a pragmatikai alapfogalmait, és maguk is képesek lesznek diskurzus elemzésére a társalgás irányelveire támaszkodva, és megértik, miként tudja a pragmatika tanulmányozása szolgálni az emberi elme működésének, és a nyelv társas természetének mélyebb megértését.
Tematika:
1. A pragmatika definíciója, definíciós problémák
2. A pragmatika születése, kialakulása
3. A pragmatika érdeklődési területei: diskurzusszervezés, láthatatlan jelentés, referencia,
4. A kezdetek: Austin, Searle, beszédaktusok és a moduláris felfogás - alapfogalmak
5. Indirekt megnyilatkozások
6. Paul Grice: Implikatúrák
7. A grice-i pragmatika - kommunikatív alapelv és a maximák mint diskurzusszervező alapelvek
8. A kognitív fordulat – Grice és a kognitív szemlélet
9. Diskurzuselemzés, a párbeszéd felépülése, strukturális elemei, hétköznapi és intézményes szituációk
10. Illedelmesség, indirekt megnyilatkozások, mint társalgási stratégiák
11. Kultúrközi pragmatika, interferencia
12. A nem szószerintiség pragmatikája – (idiómák, humor, indirekt megnyilatkozások) pragmatikai kompetencia atipikus esetekben
felvehető hallgatók száma: 3
Jelentkezési határidő: 2024-08-31
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).