témavezető: Herendiné Kónya Eszter
helyszín (magyar oldal): DE Matematikai Intézet helyszín rövidítés: DE MI
A kutatási téma leírása:
Pólya szerint a felfedeztetésen alapuló aktív tanulás a tanítás-tanulás folyamatának egyik fő pillére, amely serkenti a diákok kognitív aktivitását, és elengedhetetlen a matematikai fogalmak mély megértéséhez. A tananyag probléma alapú feldolgozása révén az egyes fogalmakkal kapcsolatos előismeretekre ugyanúgy fény derülhet, mint a gondolkodási hibákra. Mindemellett a diákok megtanulnak érvelni, gondolatmenetüket érthetően elmagyarázni. A doktori kutatás a matematikai fogalomalkotás folyamatának problémákon keresztül történő alakítását és ennek hatásait vizsgálja, kiemelten koncentrálva a problémamegoldó folyamat első fázisára. A kísérleti beavatkozás két szinten történik. Egyrészt a választott fogalmak tanításához kapcsolódóan a közoktatás megfelelő évfolyamainak tanóráin, másrészt a tanárképzésben résztvevő hallgatók szakmódszertani és iskolai tanítási gyakorlatain.