Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Csáki István
A magyar elitképzésben résztvevő utánpótlás korú sportolók tulajdonságainak poszt- és korosztályspecifikus vizsgálata

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
sporttudományok
Sporttudományok Doktori Iskola

témavezető: Csáki István
helyszín (magyar oldal): Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
helyszín rövidítés: MTSE


A kutatási téma leírása:

Téma leírása
Az élsportban hazánkban a különböző képességek mérése és értékelése napjainkra a mindennapi munka szerves része lett. Ebből kifolyólag a sporttudomány Magyarországon egyre nagyobb teret kap a klubok, sportakadémiák életében. Fontos kiemelni, hogy „mérés” alatt nem egy egyszeri keresztmetszeti vizsgálatot értünk, hanem egy olyan komplex és összetett folyamatot, mely a képzési programot több szinten támogatja és az edzéstervezési folyamatot, az egyéni képességfejlesztő programok kialakítását is segíti. Pedagógiai és pszichológiai vizsgálatokat évente 1 alkalommal hajtanak végre, mely segítségével meghatározható az edző-sportoló kapcsolat minősége, a tehetséggondozást befolyásoló faktorok, valamint a sportmotiváció, a sportolói megküzdés, a sportolói motivációs környezet vagy a szorongás. Ezalatt azt értjük, hogy általános orvosi szűrővizsgálatot hajtanak végre ahhoz, hogy megállapítsák a sportolók egészségügyi állapotát, humánbiológiai vizsgálatokat hajtanak végre évente 6-8 alkalommal, hogy nyomon tudják követni a testösszetétel paraméterek változását, élettani vizsgálatot végeznek évente 2 alkalommal, hogy meghatározzák pl. a maximális pulzust vagy a maximális oxigénfelvétel mértékét sportolónkként, de napi szinten GPS alapú rendszer segítségével edzésmonitorozást végeznek, mely első sorban az edzésterhelés nyomonkövetésére szolgál. Mindemellett fontosak a motoros képességek mérése is (gyorsasági állóképesség, maximális sebesség, agilitás, explozív erő, maximális erő, stb.). A prevenciós szűréseknek is kiemelt szerepük van szintén, melyeket évente 2 alkalommal mérnek. Tehát látható, hogy a különböző paraméterek objektív mérésének és értékelésének folyamata egy összetett, komplex rendszer, mely nagy mértékű odafigyelést és szakértelmet követel meg és egyben nagyon jó bázist ad sporttudományi kutatások végrehajtására is.
A kutatási téma célkitűzései
A témával kapcsolatos kutatási eredmények elemzése során kiderült, hogy a szakirodalmi feldolgozottság nemzetközi szinten számottevő, viszont a hazai empirikus kutatások száma még mindig csekély. Utánpótlás korú élsportolókkal és a tehetségek mérésével kapcsolatos kutatási eredmények nem egységesek a tekintetben, hogy mit, milyen módszerrel, objektív tesztekkel lehet mérni a sportolók különböző tulajdonságait. A méréssel és értékeléssel kapcsolatos kutatási eredményekből is kitűnik, hogy a sportolók tehetségazonosítása és tehetséggondozása interdiszciplináris jellegű, összetett folyamat. A megadott kutatási téma keretein belül szeretnék kitérni a sportolók különböző tulajdonságainak mérési lehetőségeire is, melyek nagymértékben segíthetik a gyakorlatban dolgozó szakembereket. A hazai és a nemzetközi szakirodalom eredményeire alapozva elmondható, hogy a tehetségfaktorok mérési rendszere jól tematizálható a pedagógiai, a pszichológiai, a humánbiológiai, valamint a motoros és sportágspecifikus faktorok mérései köré.

Pedagógiai aspektusok
Feltérképezésre vár, hogy melyek azok a tényezők, amelyek meghatározzák a sportágválasztás és a kiválasztás folyamatát elit utánpótláskorú élsportolók körében. A tehetséggondozást vizsgálva kérdésként merülhet fel, hogy a sportolókat milyen képességekkel kell rendelkezniük a siker eléréséhez. A képzés során az edző-sportoló kapcsolat minőségének kérdése nem elhanyagolható, így keresem a választ azokra a kérdésekre, hogy mi jellemzi az edzők munkáját, milyen szerepe van a felkészülést irányító szakembereknek a tehetséggondozás folyamatában és konkrétan milyen feladatok hárulnak az edzőkre, nevelőkre a képzés során.
Pszichológiai jellemzők
Vizsgálatomban választ szeretnék kapni azokra a kérdésekre, hogy milyen pszichológiai jellemzőkkel írhatóak le a vizsgált sportolók. Kérdésként fogalmazódhat meg, hogy milyen sportmotivációs és észlelt motivációs környezeti értékekkel, megküzdési stratégiákkal vagy szorongásértékekkel rendelkeznek hazánkban a sportakadémiák növendékei.
Humánbiológiai tulajdonságok
Mivel az élsportban egyre nagyobb szerepe van a testösszetételnek, választ szeretnénk kapni arra a kérdésre, hogy milyen testösszetétel-változókkal rendelkeznek a vizsgálni kívánt labdarúgók, hogy mutatkozik-e különbség a korosztályok vagy posztok között a mért változók tekintetében.
Motoros és sportág-specifikus képességek
Mivel az elit utánpótlásban napjainkra a motoros és sportág-specifikus képességek mérése a napi rutin részévé vált, így azokra a kérdésekre is keressük a választ, hogy milyen motoros és sportágspecifikus képességekkel rendelkeznek az utánpótlás korú sportolók hazánkban. Napjainkban a GPS/LPS alapú teljesítményelemző rendszerek alkalmazása minden sportakadémián elérhető. Ennek köszönhetően van lehetőség a legfejlettebb technológia segítségével mérni a sportolókat és meghatározni a korosztályos vagy posztos különbségeket és optimalizálni az egyéni, valamint csapat szintű terhelést.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2024-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )