Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Hargitai Dávid Máté
Józsa László
A sportfogyasztás motivációi

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Pannon Egyetem
gazdálkodás- és szervezéstudományok
Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola

témavezető: Józsa László
társ-témavezető: Hargitai Dávid Máté
helyszín (magyar oldal): Pannon Egyetem
helyszín rövidítés: PE


A kutatási téma leírása:

Kutatási téma – a téma jelentősége és relevanciája (max. 2000 karakter)
Hazánkban a sport nemzetstratégiai ágazattá válásával (2010), egyre kedvezőbb helyzetbe kerültek mind az amatőr mind a professzionális sportszervezetek. Ennek hatásai többek között az egészségügy és a gazdaság területein is tetten érhetők. Implicit módon ebből következik, hogy a téma fundamentumát képezi a hazai sportfinanszírozási rendszer. A doktori témakiírás központjában Törőcsik (2019) és kutatócsoportja alapján értelmezett sportfogyasztás és sportgazdaság (András, 2015) áll, ami alkalmas mind város-, mind regionális, mind nemzetfejlesztésre. A sportfogyasztás vizsgálata meglehetősen komplex kérdéskör, különféle közelítésben végezhető erre vonatkozó elemzés.

Ahogy egy adott sportág egyre versenyképesebbé válik, a legtöbb professzionális sportszervezet arra összpontosít; hogyan alakítson ki hosszú távú kapcsolatot a rajongóival és sportolói utánpótlás bázisával. Az egyik ilyen stratégia a sportmarketing, amelynek célja a szurkolók és a sportolóik közötti kapcsolat minőségének javítása, amely összefüggésben állhat a magas sportfogyasztással (Paek et al., 2021; Karg & Funk, 2020). Ennek érdekében a téma kapcsán szükséges vizsgálni mind a sportrajongó (Pease & Zhang, 2001, Kajos et al., 2017) mind a hivatásos sportoló (Pelletier et al., 1995, Paic et al., 2017) motivációs keretrendszerét és egy kapcsolatminőségi modellt felállítani a jelölt érintetti csoportok viselkedésének magyarázatára.

A kutatási téma lehetőséget biztosít a digitalizáció mint újonnan megjelenő dimenzió vizsgálatára is, hiszen a korábbi kutatások (mind a hazai mind a nemzetközi irodalomban) az eSportot a hagyományos sportoktól többnyire elszigetelten vizsgálták, figyelmen kívül hagyva a közvetlen összehasonlítást annak megértéséhez, hogy az eSport nézői/sportolói motivációs faktorai, mennyiben különböznek vagy hasonlítanak a hagyományos sportokhoz képest. A vizsgálat tárgyköre és fókusza elsősorban a kiemelt látvány csapat-sportágakra (kosárlabda, labdarúgás, kézilabda, vízlabda, jégkorong) kell, hogy összpontosítson. Az eSport és hagyományos sportokhoz köthető motivációk összehasonlítása opcióként jelenik meg, marginális szerepet tölt be a kiírt téma viszonyában.
A kutatás fő célja (max. 500 karakter)
A kutatás célja a sportfogyasztás klasszikus tagolásának felülvizsgálata és kiegészítése (Hoffmanné, 2000, Funk, 2001). Annak megértése, hogy mi készteti az egyéneket (hivatásos sportolói és sportszurkolói nézőpontból) a sport termékeinek fogyasztására sportmarketing- és menedzsment aspektusból (Kim et al., 2019; Csóka – Törőcsik, 2019, 2021). A korábban alkalmazott sportmotivációs skálák felülvizsgálata és modellbe illesztése. A primer kutatás során alkalmazott módszertannak egyaránt szükséges építeni kvalitatív (fókuszcsoportok) és kvantitatív elemzésre (lehetséges módszerek: ANOVA, faktor- és klaszterelemzés, PLS-SEM, AHP). A kutatás elsődleges kérdései: Mely sportmotivációs dimenziókkal jellemezhetők a hivatásos sportolók, adott sportág esetében? Milyen szurkolói motivációs faktorok jellemzik a hazai sportfogyasztókat? Van-e szignifikáns eltérés a jellemzően online illetve offline fogyasztók között? Milyen külső tényezők befolyásolják a sportmotivációkat és a sportfogyasztást?
A kutatás célfüggvénye gyakorlati aspektusból, hogy a döntéshozó szakemberek megértsék a két kiemelt célcsoport motivációt és ezt felhasználva adekvát kommunikációt tudjanak folytatni irányukba. Fontos feladat, sőt kihívás ezen a témakörön belül a modellalkotásig eljutni, mintegy szintetizálva a megszerzett ismereteket.

Témavezető(k) publikációi (a témához kapcsolódóan)

Hargitai, D. M. (2022). Sportfunkciókkal kapcsolatos preferenciák a magyar atlétikában. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 53(8-9), 130-145.
Obermayer, N., Csizmadia, T., & Hargitai, D. M. (2022). Influence of Industry 4.0 technologies on corporate operation and performance management from human aspects. Meditari Accountancy Research, 30(4), 1027-1049
Hargitai, D. M., Pinzaru, F., & Veres, Z. (2021). Integrating business students’ E-Learning preferences into knowledge management of universities after the COVID-19 pandemic. Sustainability, 13(5), 2478.
Hargitai D. M. (2018): Stakeholder attitudes in Hungarian Athletics – Qualitative analysis. Pannon Management Review 7(1) 67-99 pp. e-ISSN 2064-0188
Gaálné Starhon K. – Hargitai D. M. – Horváth H. A.- Savella O. - Dobay B. – L. Jancková (2012): Inheren potential pedagogical opportunities in sport tourism. Appereance of health, activity as pedagocical values in leisure habits of passive sport tourist. Scientific Review of Physical culture, 2(3) 25-32 pp. ICID: 1020157

előírt nyelvtudás: angol

Jelentkezési határidő: 2024-08-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )