Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Topál József
A szótanulás gyermekeknél és kutyáknál – egyes nyelvi képességek összehasonlító evolúciós vizsgálata

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem
biológiai tudományok
Biológia Doktori Iskola

témavezető: Ujfalussy Dorottya Júlia
társ-témavezető: Topál József
helyszín (magyar oldal): HUN – REN Természettudományi kutatóközpont, Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet, ELTE Etológia Tanszék
helyszín rövidítés: ELTE


A kutatási téma leírása:

Míg az átlagos családi kutyák értési szókincse általában igen korlátozott (Reeve & Jacques, 2022), a közelmúltban egy maroknyi egyedről (úgynevezett tehetséges szótanulók vagy GWL kutyák) kiderült, hogy egyedülálló hatékonysággal sajátítanak el szó-tárgy kapcsolatokat (Fugazza et al., 2021), ami a fajon belüli variabilitás egy igen figyelemreméltó példája. Ez alapján feltételezhető, hogy a GWL kutyák megközelítőleg jól modellezhetik az emberi evolúció nyelvtanulás előtti állapotát. Ahhoz azonban, hogy ezt a lehetőséget megvizsgáljuk, szükségünk van a szavak tanulásának és megértésének közvetlen összehasonlító vizsgálatára kutyák (tipikus és GWL egyedeknél) és gyermekek (tipikusan fejlődő és speciális nyelvi zavarokkal küzdő) esetében, mivel az ilyen kutatási eredmények jelenleg még nem állnak rendelkezésre.
Érdekes módon úgy tűnik, hogy a GWL kutyák csupán a tárgyak neveit tanulják kiemelt hatékonysággal, a cselekvéscímkék tanulásában nem találtak különbséget a GWL és a tipikus kutyák között (Ramos & Mills, 2019). A gyermekek már egészen kicsi koruktól kezdve a környezetükben lévő tárgyakra összpontosítanak, a kézzel történő manipuláció fokozza a felfedezés és a tárgy-szó asszociációképzés hatékonyságát (Bourgeois és mtsai., 2005). Arra a kérdésre keressük a választ, hogy a tárgyfókusz előfeltétele-e a hatékony nyelvtanulásnak, illetve, hogy egy funkció vagy cselekvés összekapcsolása egy tárggyal és annak címkéjével segíti-e az elsajátítást.
Kimutatták, hogy az emberi csecsemőkhöz hasonlóan a kutyák is érzékenyek a morfoszintaktikai szabályszerűségekre, és képesek megtalálni a nyelvben a szóhatárokat (Boros et al., 2021), illetve léteznek anekdotikus adatok arra vonatkozólag, hogy a kutyák képesek megkülönböztetni a nyelvet, amelyben szocializálódtak másik nyelvektől (Cuaya et al., 2022). Szeretnénk kideríteni, hogy a fajon belüli variabilitás jelen lehet-e ezekben a képességekben is, mind a kutyák (tipikus és GWL), mind a gyermekek (tipikusan fejlődő és SLI) esetében. Ha igen, azt szeretnénk megvizsgálni, hogy ez a variabilitás hogyan befolyásolja a nyelvtanulás és -használat hatékonyságát.
Összefoglalva, egy nem manipulatív faj (kutya) és egy erősen manipulatív faj (ember) teljesítményének összevetése, kihasználva a mindkét fajban jelen lévő fajon beüli variabilitást, hasonló viselkedési/kognitív, valamint neurokognitív módszerek alkalmazásával, megvilágíthatja a nyelvvel kapcsolatos általános és fajspecifikus (potenciálisan egyedülállóan emberi) tanulási készségek evolúcióját.

Irodalom
Boros, M., Magyari, L., Török, D., Bozsik, A., Deme, A., & Andics, A. (2021). Neural processes underlying statistical learning for speech segmentation in dogs. Current Biology, 31(24), 5512-5521.e5. https://doi.org/10.1016/j.cub.2021.10.017
Bourgeois, K. S., Khawar, A. W., Neal, S. A., & Lockman, J. J. (2005). Infant Manual Exploration of Objects, Surfaces, and Their Interrelations. Infancy, 8(3), 233–252. https://doi.org/10.1207/s15327078in0803_3
Cuaya, L. V., Hernández-Pérez, R., Boros, M., Deme, A., & Andics, A. (2022). Speech naturalness detection and language representation in the dog brain. NeuroImage, 248, 118811. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2021.118811
Fugazza, C., Andics, A., Magyari, L., Dror, S., Zempléni, A., & Miklósi, Á. (2021). Rapid learning of object names in dogs. Scientific Reports, 11, 2222. https://doi.org/10.1038/s41598-021-81699-2
Ramos, D., & Mills, D. S. (2019). Limitations in the learning of verbal content by dogs during the training of OBJECT and ACTION commands. Journal of Veterinary Behavior, 31, 92–99. https://doi.org/10.1016/j.jveb.2019.03.011
Reeve, C., & Jacques, S. (2022). Responses to spoken words by domestic dogs: A new instrument for use with dog owners. Applied Animal Behaviour Science, 246, 105513. https://doi.org/10.1016/j.applanim.2021.105513

előírt nyelvtudás: angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2024-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )