Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Szinkronizált mozgástanulás kisgyerekkorban

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
pszichológiai tudományok
Pszichológia Doktori Iskola (Kognitív Tudomány)

témavezető: Tóth Brigitta
helyszín (magyar oldal): BME
helyszín rövidítés: BME


A kutatási téma leírása:

Az emberek közötti szinkron olyannyira a hétköznapjaink része, hogy szinte csak akkor vesszük észre, ha ez a szinkron megbomlik, például partnerünk tánc közben a lábunkra lép. A szinkron az anya-gyermek kapcsolatoknak is egy ideális alapállapota, ahol a gyermek már születésétől igazítja viselkedését az anyáéhoz. És fordítva az anya is igazítja a viselkedését a gyermekhez. Azonban meglepően keveset tudunk arról, hogy ez a szinkron hogyan épül fel valamilyen külső inger, mondjuk dobszó nélkül. A projektünk célja, hogy megfejtsük ezt a talányt. Ennek érdekében EEG-vel szimultán mérjük édesanyák és három éves korú gyermekük agyi aktivitását, miközben egy koordinációt és szinkronizációt igénylő feladatot hajtanak végre, mint például egy labda ide-oda gurítása. Az agyhullámokon kívül az anya és gyermek mozgását is rögzítjük egy mozgáskövető rendszer segítségével. Feltételezésünk szerint a szinkronizáció segít a gyermeknek jobban végrehajtani az általunk vizsgált feladatokat, olyannyira, hogy egy hónap alatt többször megismételve a vizsgálatot mérhető javulást tapasztalunk. Feltételezésünk szerint a szinkronizációnak létezik egy optimális szintje ami se nem túl laza se nem túl szoros, valamint függ a feladattól és a konkrét anya-gyermek pártól.Azt gondoljuk, hogy azokban a párokban, amelyek elérni és fenntartani ezt az optimális szinkronizációt, gyorsabban és többet tanul a gyermek. Továbbá feltételezzük azt is, hogy a tanulás függ a páron belüli érzelmi összhangtól, és attól hogy a gyermek mennyire képes a saját testrészeit célok eléréséhez szükséges eszköznek tekinteni.

Baumgartner, R., Reed, D. K., Tóth, B., Best, V., Majdak, P., Colburn, H. S., & Shinn-Cunningham, B. (2017). Asymmetries in behavioral and neural responses to spectral cues demonstrate the generality of auditory looming bias. Proceedings of the National Academy of Sciences, 114(36), 9743-9748.

Ignatiadis, K., Baier, D., Tóth, B., & Baumgartner, R. (2021). Neural Mechanisms Underlying the Auditory Looming Bias. Auditory perception & cognition, 4(1-2), 60-73.

előírt nyelvtudás: angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2024-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )