témavezető: Tóth Brigitta
helyszín (magyar oldal): BME helyszín rövidítés: BME
A kutatási téma leírása:
A statisztikai tanulást széles körben a nyelvelsajátítás elsődleges mechanizmusának tartják. Azonban, a beszéd rengeteg információt hordoz az átmeneti valószínűségeken túl is, melyek fontosak az üzenet tartalmának megértéséhez (mint például a prozódia). Az akusztikai szintet tekintve, korábban kimutattuk, hogy a statisztikai tanulást modulálja az idői bejósolhatóság, különösen újszülötteknél. Természetes körülmények között a beszédértés előfeltétele az is, hogy a hallgató megbirkózzon a beszédhang variabilitásával. Kognitív szempontból vitatott, hogy a statisztikai tanulás csak a mintázatfelismerésben vesz részt, vagy egy szélesebb feladatokat ellátó rendszer részeként segít általánosítható szabályok kiemelésében, esetleg a teljes kommunikációs helyzet kauzális modellezésében (a résztvevők és interakcióik azonosításában). Végül, bár a statisztikai tanulást terület-általános funkciónak tartják, feltehető a kérdés, hogy vannak-e kifejezetten a nyelvelsajátítást támogató tulajdonságai. Alapvető hipotézisünk, hogy a nyelvelsajátítás során egyes faktorok modulálják, mások kiegészítik a statisztikai tanulást. Három ilyen faktort vizsgálunk: a) idői előrejelezhetőség, b) szabálytanulás és c) kauzális modellezés (rejtett prototípus és kommunikációs interakciók). Ezeken a kérdéseken túl, több kísérlet vizsgálja azt a hipotézist, hogy a statisztikai tanulás, esetleg velünk született módon, külön támogatja-e a nyelvelsajátítást. A nyelvi ritmus lehetséges statisztikai tanulást moduláló hatása és egy esetleges aszimmetria a nyelvi és tonális ingerek közötti szabály-átvitelben ezt a hipotézist támasztaná alá.
előírt nyelvtudás: angol felvehető hallgatók száma: 1
Jelentkezési határidő: 2024-05-31
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).