Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Nyelvi fejlődés és a pragmatikai tudás kialakulása

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
pszichológiai tudományok
Pszichológia Doktori Iskola (Kognitív Tudomány)

témavezető: Babarczy Anna
helyszín (magyar oldal): BME Kognitív Tudományi Tanszék
helyszín rövidítés: BME


A kutatási téma leírása:

A pragmatikai tudás viszonylag lassan fejlődik ki a nyelvi fejlődés során. Kísérleti eredményekből tudjuk, hogy óvodás és kisiskolás gyerekek mondatértelmezése eltér a felnőtt értelmezéstől olyan esetekben, amikor a felnőtt értelmezésében a pragmatika felülírja a szószerinti, szemantikai jelentést. Ez egymástól igen távolinak tűnő kontextusokban is megfigyelhető, mint például a skaláris implikaturák, a metaforák vagy az irónia. A kutatás célja ennek a jelenségnek részletes vizsgálata, az eltérések pontos meghatározása, a fejlődés menetének feltérképezése és az eredmények magyarázó elméleti modellbe illesztése.

Szücs, M., & Babarczy, A. (2017). The role of Theory of Mind, grammatical competence and metapragmatic awareness in irony comprehension. Pragmatics at Its Interfaces. Edited by Stavros Assimakopoulous. Boston: Walter de Gruyter Inc, 129-50.Babarczy A. (2019) Kísérleti Pragmatika Kutatócsoport. Anyanyelv Pedagógia DOI: 10.21030/anyp.2019.1.9

előírt nyelvtudás: angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2024-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )