Napjainkban az oktatáskutatások egyik aktuálisan fontos tématerülete a szcenárió aktorai, a munkatársak életvilágának tudományos megértése, a munka-magánélet összeegyeztethetőségének vizsgálata, a különféle oktatási és nevelési intézmények munkavállalóinak átalakuló társadalmi "terei", értékorientációi, az intézményi mikroklíma, a "szervezeti személyiség", a kiterjesztett társadalmi szerepelvárások és a pedagógushivatás formálódó viszonyrendszerének kutatása.
A munkahelyi és a családi élet összeegyeztetéséből adódó nehézségek nagymértékben érinthetik a pedagógustársadalom tagjait, melyet felerősíthet a foglalkozás specifikumaiból következő emocionális megterhelés, valamint azok az új sebezhetőségek és szerepkonfliktusok, melyek az oktatási-nevelési intézmények és a társadalmi környezet átalakulásából következnek.
A téma kutatásának megközelítései a szűkös erőforrások elmélete, a több szerep egyidejű gyakorlását centrumba helyező bővítési megközelítés, a munka-család konfliktus (WFC) elmélet, munka-család gazdagítás (WFE) elmélet, és a munka-család egyensúly (WFB) elméletek talaján állva új eredményekkel gazdagíthatják a tudományos diskurzust a munka-család interferencia, a munkával és a családdal való elégedettség (általában az élettel való elégedettség), a szubjektív életminőség, a szervezeti elkötelezettség, a munkahelyi konfliktusok, a társadalmi rétegződésben elfoglalt hely, a vallott és praxisértékek, a munkaértékek, az időfelhasználás, az életpályáról való vélekedések, a jövőorientációk és aspirációk, és a karrier-tervezés kérdéseiben.
felvehető hallgatók száma: 2
Jelentkezési határidő: 2024-05-25
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).