Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Kálmán Botond Géza
Pénzügyi tudatosság

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Szegedi Tudományegyetem
közgazdaságtudományok
Közgazdaságtani Doktori Iskola

témavezető: Kálmán Botond Géza
helyszín (magyar oldal): https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10063895
helyszín rövidítés: SZTE


A kutatási téma leírása:

A pénzügyi kultúra tágabban értelmezett területén belül a pénzügyi tudatossághoz nemcsak az ismeretek tartoznak, hanem azok tudatos alkalmazása, azaz a pénzügyi magatartás és a pénzügyekhez való viszonyulás attitűd is. Több tanulmány is készült abból a kérdőíves felmérésből, amelyet mesterszakos szakdolgozatom önálló kutatása keretében 2019 őszén végeztem el három ország hét egyetemének hallgatói körében [TUD20], majd 2020-ban a Covid19 pandémia első hulláma után megismételtem. A járványhelyzet és a következményes válság szolgált a gazdasági krízishelyzetek modelljeként. A két vizsgálat összehasonlításából készült PhD-disszertációm is [TUD8], továbbá az erről megjelent publikáció [TUD1]. Később egy külön publikációban hasonlítottam össze az ukrán és a magyar hallgatók pénzügyi kultúráját is [TUD6]. Vizsgálati eredményeimből publikációk, konferencia-előadások és közlemények születtek [TUD26], [TUD27]. Ezek alapján elmondható, hogy a pénzügyi kultúra OECD szerinti három összetevőjéből a tudás szerepe meghatározza a másik két területen nyújtott teljesítményt is [TUD8]. Ezek összessége pedig jelentős befolyással van az életszínvonalra is [TUD21] és a hallgatók életszínvonali preferenciáira [TUD24], [TUD25]. A pénzügyi magatartást jelentősen befolyásolhatják a krízishelyzetek, amelyekben a tudás és a gyakorlat csak nyugodt gondolkodás mellett vezet sikeres döntésekhez [TUD3]. Ráadásul egy ilyen helyzetben a szokások is kényszerűen átalakulnak [TUD29]. A felsőoktatás kiemelt fontosságát jelzi, hogy ezen a területen az Ipar 4.0 hatására paradigmaváltás zajlik. A pénzügyi-gazdasági ismeretek megszerzésének egyik megfelelő lehetőségét jelenti a felsőoktatás, ahol iskolarendszerű képzésben, szakirányra szabott programok szerint tehető ez meg. A Covid19 azonban egyrészt fejlesztette a táv- és digitális oktatást, másrészt a bezártság negatív hatásokat is eredményezett [TUD2]. Megnőtt viszont a digitális kompetenciák jelentősége – általában is, de speciálisan a pénzügyek területén is (készpénzmentes folyamatok, online utalás, internetes vásárlás) [TUD3], [TUD28]. Különösen fontossá váltak az Ipar 4.0-val robbanásszerűen fejlődő digitális szolgáltatásokkal kapcsolatos ismeretek [TUD18] és a pénzügyi biztonságot jelentősen befolyásoló hitelezéssel kapcsolatos információk [TUD12], [TUD22], valamint a befektetésekhez kapcsolódó tudás [TUD14] és ennek oktatása [TUD15].
Az átalakuló tanulási tartalmak és módszerek (például a lifelong learning – LLL lehetőségei [TUD13]) mellett a hagyományos tanári szerepnek is jelentősége van a versenyképes oktatásban [TUD4]. Ezt a témát egy mesterszakos disszertációban is vizsgáltam [TUD7]. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a kutatások szerint a pénzügyi ismeretek tanítását minél korábbi életkorban érdemes elkezdeni, tehát a teljes iskolarendszer szerepe fontos [TUD5]. A tudatosság szerepe különösen fontos a pénzügyi biztonság megalapozásában, például a hitelfelvétellel kapcsolatos megfelelő döntések meghozatalához [TUD9]. A téma egy komplex környezetbe ágyazódik be, érdemes ezért összehasonlítani saját megállapításainkat a szakirodalomban olvasható eredményekkel is [TUD10]. A pénzügyi tudás és tudatosság ma már integráns részként tartalmazza a digitális kompetenciákat [TUD2], [TUD18]. Ez viszont megkerülhetetlenné teszi az információbiztonsági szabályok legalább alapszintű ismeretét [TUD11]. A fentieket kiegészíti a gyakorlati tapasztalat fontossága [TUD8], [TUD16], [TUD17], [TUD19]. Ezek fontosságát alátámasztja, hogy a pandémia az emberi egészségen kívül a jövedelmek csökkenése útján fejtette ki romboló hatását. A felsőoktatáson már túljutott munkavállalók számára is van segítség, számos humán erőforrás menedzsment intézkedést hoztak a cégek is a jövedelmek csökkenésének mérséklése érdekében [TUD23].
Témában megjelent publikációk:

[TUD1] Kálmán, Botond ; Bárczi, Judit ; Zéman, Zoltán
The Impact of the First Wave of Covid-19 on the Financial Security of Economics Students in Higher Education - PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-) 2021 : 3 pp. 1-22. , 22 p. (2021)

[TUD2]Juhász, Tímea ; Kálmán, Botond ; Tóth, Arnold ; Horváth, Annamária
Digital Competence Development in a Few Countries of the European Union
MANAGEMENT AND MARKETING 17 : 2 pp. 178-192. , 15 p. (2022)

[TUD3] Zéman, Zoltán ; Kálmán, Botond Géza ; Bárczi, Judit ; Pataki, László
The Evolution of University Students' Financial Attitudes and Their Role in the Sustainability of Personal Finances – SUSTAINABILITY 15 : 8 Paper: 6385 , 18 p. (2023)

[TUD4] Kálmán, Anikó ; Kálmán, Botond Géza ; Poyda-Nosyk, Nina: Educational Paradigm Shift of Innovative Society – LAW AND INNOVATIVE SOCIETY 19 : 2 pp. 41-54. , 14 p. (2023)

[TUD5] Kálmán, Anikó ; Kálmán, Botond Géza: Az ipar 4.0 kompetencia-igényeinek hatása az iskolarendszerű oktatásra – ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 32 : 12 pp. 57-73. , 17 p. (2022)

[TUD6] Nina, Poyda-Nosyk ; Kálmán, Botond Géza ; R. K., Tailor: Financial Literacy in Ukraine and Hungary with special regard to the Performance of University Students – PACIFIC BUSINESS REVIEW INTERNATIONAL 15 : 2 pp. 71-85. Paper: 7 , 15 p. (2022)

[TUD7] Új kompetenciák és élethosszig tartó tanulási kultúrák az ipar 4.0 számára , 63 p. (2022) szakdolgozat (MA diplomamunka), Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (GTK), Műszaki Pedagógia Tanszék (MPT), tanári (közgazdásztanár) mesterszak (MA), 2 féléves, nappali tagozat, 2021–22, 60 kredit, társadalomtudományok / neveléstudomány, témavezető: Dr. habil. Kálmán Anikó egyetemi docens,

[TUD8] Kálmán, Botond: Összehasonlító vizsgálat: A covid19 válság hatása egyetemi hallgatók pénzügyi műveltségére 180 p. Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola, Zéman Zoltán Bárczi Judit Dissertation submission year: 2021, Accepted: 2022 Published/defended: 2022

[TUD9] Kálmán, Botond ; Tóth, Arnold: Credit-Related Knowledge and Behaviour of University Students in Three European Countries – INTERNATIONAL JOURNAL OF MANAGEMENT AND APPLIED SCIENCE 7 : 8 pp. 58-64. Paper: IJMAS-IRA J- DOIONLINE-18135 , 7 p. (2021)

[TUD10] Zéman, Zoltán ; Kálmán, Botond ; Bárczi, Judit: Survey and Literature Assessment on the Financial Literacy of University Students – LIMES: A II. RÁKÓCZI FERENC KÁRPÁTALJAI MAGYAR FŐISKOLA TUDOMÁNYOS ÉVKÖNYVE 8 : 1 pp. 269-280. , 12 p. (2021)

[TUD11] Kálmán, Botond: Az információbiztonság emberi tényezője: (Kérdőíves felmérés a rosszindulatú adathalászatról, 2019) , 103 p. (2021) – diplomamunka, Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), Állam- és Jogtudományi Kar (Á JK), Kriminológia Tanszék, osztatlan jogász mesterszak (MA) , nappali tagozat, 2017–2023, 300 kredit, társadalomtudományok / állam- és jogtudományok, témavezető: Dr. Lévay Miklós, Dr. Varga Árpád

[TUD12] Kálmán, Botond ; Panzov, Zlatko: Changes in the Financial Literacy of University Students as a Result of Environmental Crises – In: Тимот, на КСМ Conference Proceedings of the "Kako si mi?" - Seventh Student Philology Conference / „Како си ми?“ - седма студентска филолошка конференција; Skopje, Macedonia : Ss. Cyril and Methodius University in Skopje, Faculty of Philology "Blaže Koneski" (2022) pp. 55-66. , 12 p.

[TUD13] Kálmán, Botond ; Kálmán, Anikó: Az élethosszig tartó tanulás lehetséges útjai az Ipar 4.0 kompetenciáinak oktatásában – In: BME, GTK Tudományos Diákköri Konferencia Absztraktok, Budapest, Hungary : Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (2021) pp. 5-5. , 1 p.

[TUD14] Kálmán, Botond: Befektetési ismeretek alakulása magyar egyetemi hallgatók között környezeti válsághelyzet hatására – CONTROLLER INFO 9 : 4 pp. 35-39. , 5 p. (2021)

[TUD15] Botond, Kálmán: Changes in the Financial Habits of University Students Studying Economics as a Result of Environmental Crises – In: Yuliia, Serpeninova; Zsolt, Pál; Larysa, Hrytsenko (eds.) Aspects of Financial Literacy : Proceedings of the International Scientific and Practical Conference March 22-23, 2021; Суми, Ukraine : Sums'kyj derzhavnyj universytet (2021) 417 p. pp. 176-191. , 16 p

[TUD16] Botond, Kálmán ; Judit, Bárczi ; Zoltán, Zéman: Financial Knowledge of Higher Education Students of Economics In: Yuliia, Serpeninova; Zsolt, Pál; Larysa, Hrytsenko (eds.) Aspects of Financial Literacy : Proceedings of the International Scientific and Practical Conference March 22-23, 2021 – Суми, Ukraine : Sums'kyj derzhavnyj universytet (2021) 417 p. pp. 161-175. , 15 p.

[TUD17] Kámán, Botond ; Semjén, Botond Benedek ; Bárczi, Judit: A gyakorlat szerepe a pénzügyi attitűd alakulásában egyetemi hallgatók között – CONTROLLER INFO 9 : 4 pp. 49-52. , 4 p. (2021)

[TUD18] Juhász, Tímea ; Horváth, Annamária ; Kálmán, Botond ; Tóth, Arnold: Digital Competence in the Visegrád Countries – In: Langhamrová, Jitka (eds.) Reproduction of Human Capital – Mutual Links and Connections (RELIK 2021) : Conference Proceedings of the 14th International Scientific Conference RELIK; Praha, Prága, Czech Republic : Vysoká škola ekonomická v Praze (2021) 934 p. pp. 308-320. , 13 p

[TUD 19] Zéman, Zoltán ; Kálmán, Botond ; Bárczi, Judit: The Effect of Theoretical Knowledge and Practice on the Financial Literacy of University Students in Three European Countries – In: Langhamrová, Jitka (eds.) Reproduction of Human Capital – Mutual Links and Connections (RELIK 2021) : Conference Proceedings of the 14th International Scientific Conference RELIK; Praha, Prága, Czech Republic : Vysoká škola ekonomická v Praze (2021) 934 p. pp. 891-903. , 13 p

[TUD20] Kálmán, Botond: Examination of Financial Literacy and Consciousness among Hungarian Tertiary Education Students: Dissertation submitted to International Business School for the partial fulfilment of the requirement for the degree of MASTER OF SCIENCE IN FINANCIAL MANAGEMENT , 106 p. (2020) – thesis (MSc dissertation), The University of Buckingham (UK) / IBS International Business School (Budapest), Level 7, MSc in Financial Management, full-time study mode, 2019–2020, 90 ECTS, social sciences / economics, supervisor: László TÓTH visiting lecturer, Country: United Kingdom / England

[TUD21] Kálmán, Botond ; Panzov, Zlatko: Changes in the Living Standard Inclination of University Students Studying Economics due to the Coronavirus Pandemic (2021) – Radio, TV program, video (Miscellaneous) | Scientific [32471354]

[TUD22] Kálmán, Botond ; Tóth, Arnold: Credit-Related Knowledge and Behaviour of University Students in Three European Countries – In: Barik, Bijan Kumar Proceedings of Researchfora International Conference Bhubaneswar, India : ITRESEARCH (2021) pp. 25-31. , 7 p

[TUD23] Tóth, Arnold ; Kálmán, Botond: Az emberi erőforrás menedzsment szerepe a COVID-19 jövedelmekre kifejtett hatásainak megoldásában – ÚJ MUNKAÜGYI SZEMLE 2 : 4 pp. 2-17. , 16 p. (2021)

[TUD24] Kálmán, Botond: Egyetemi hallgatók életszínvonal-preferenciái és ezek alakulása gazdasági válsághelyzetben (2021) – Konferenciaelőadás a 2021. évi Kutatók Éjszakáján a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ szervezésében

[TUD25] Zéman, Zoltán ; Kálmán, Botond ; Bárczi, Judit: Trends of Standard of Living Preferences of Economics University Students as a Result of the Economic Crisis – ECONOMIC ANNALS-XXI 190 : 5-6(2) pp. 181-195. , 15 p. (2021)

[TUD26] Kálmán, Botond: Egyetemi hallgatók pénzügyi ismereteinek alakulása környezeti krízisek hatására – In: Molnár, Dániel; Molnár, Dóra (eds.) Tavaszi Szél 2021 / Spring Wind 2021. Tanulmánykötet I. Bp, Hungary : Association of Hungarian PHD and DLA Students (2021) 813 p. pp. 126-132. , 7 p

[TUD27] Kálmán, Botond: Egyetemi hallgatók pénzügyi ismereteinek alakulása környezeti krízisek hatására In: Molnár, Dániel; Molnár, Dóra (eds.) XXIV. Tavaszi Szél Konferencia 2021: Absztrakt kötet Bp, Hungary : Association of Hungarian PHD and DLA Students (2021) 667 p. pp. 76-77. , 2 p

[TUD28] Zéman, Zoltán ; Kálmán, Botond ; Bárczi, Judit: Készpénzmentes fizetési megoldások használatának változása gazdasági szakos egyetemi hallgatók között gazdasági válsághelyzet hatására – CONTROLLER INFO 9 : 2 pp. 63-66. , 4 p. (2021)

[TUD29] Tóth, Arnold ; Juhász, Tímea ; Kálmán, Botond: determinants of financial habits – JOURNAL OF INTERNATIONAL SCIENTIFIC PUBLICATION: ECONOMY AND BUSINESS 14 : 1 pp. 237-256. , 20 p. (2020)

felvehető hallgatók száma: 2

Jelentkezési határidő: 2024-05-15


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )