Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Palik Mátyás
A pilóta nélküli légijármű rendszerek (UAS) alkalmazásának biztonsági aspektusai

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Nemzeti Közszolgálati Egyetem
katonai műszaki tudományok
Katonai Műszaki Doktori Iskola

témavezető: Palik Mátyás
helyszín (magyar oldal): KMDI
helyszín rövidítés: KMDI


A kutatási téma leírása:

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet 2011-ben adta ki 328 számú körlevelét mely a pilóta nélküli légijármű rendszerek kérdéseivel foglalkozik. A körlevél célja, hogy betekintést nyújtson a tagországok számára azon erőfeszítéseiről, melyek az UAS-ek a nem-elkülönített légterekben és repülőtereken való alkalmazásával kapcsolatosak. Ezen kívül a dokumentum hivatott, hogy megvizsgálja az alapvető különbségeket az emberi és a pilóta nélküli repülés között valamint, hogy ösztönözze a tagállamokat arra, hogy saját tapasztalataikkal járuljanak hozzá az UAS-ek biztonságos működtetésének a kialakításához.
A kutatás aktualitását elsősorban az indokolja, hogy a nemzeti előírások hiányosak, nincs meg a teljes jogszabályi kerete a biztonságos alkalmazásának. Hazánkban eddig még nem került sor átfogó jellegű feldolgozására e témának, sem annak légiközlekedés-biztonsági-, sem alkalmazói környezetének vizsgálata szempontjából. A meglévő hazai jogszabályok, illetve nemzetközi ajánlások feldolgozását, valamint kiértékelését követően a döntéshozatalban és a végrehajtásban érintett szervezetek, megrendelők a hiányzó jogforrásokhoz és a gyakorlati repülések tervezéséhez, végrehajtásához, azok ellenőrzéshez kaphatnak hasznos ajánlást. Mindezek miatt elengedhetetlenül fontos, hogy az alkalmazásukkal kapcsolatos légiközlekedés-biztonsági kérdések pontosan tisztázásra kerüljenek.
A drón iparág jelentőségére- illetve kiemelt biztonsági szintjére tekintettel, a területen rajta folyó kutatások megkülönböztetett fontossággal bírnak.
Kutatási célkitűzések:

Az UAS-ek alkalmazásában rejlő légiközlekedés-biztonsági veszélyek feltárása, kapcsolataik megismerése. Új, a jelenleginél eredményesebb szabályozás, műszaki megoldások, technikai eszközök- és technológiák kidolgozása és eljárások kutatása az alkalmazással kapcsolatos kockázatok minimalizálása érdekében.
A kidolgozott modellek, eljárások szimulációs környezetben történő vizsgálata. Előmozdítani a pilótanélküli légijárművek felhasználási körének bővülését és ezáltal a légiközlekedés biztonságának növelését. Erősíteni a résztvevő kutatók (szakemberek) kompetenciáját az UAV alkalmazás területén.
Tervezett, illetve várható új tudományos eredmények:

Tudományos alapossággal alátámasztott javaslatok megfogalmazása PhD értekezések formájában az UAS-k alkalmazásával kapcsolatos átfogó, hazai jogi szabályozás kereteire, szükséges ajánlások kimunkálása a szabályzói háttér módosítására, kialakítására.
Stratégiai javaslatok megfogalmazása új szervezési- és eljárásrendek kidolgozására, korszerű műszaki-technikai megoldások kifejlesztésére, adaptálására az UAS-ek repüléseire, valamint légiközlekedés-biztonságot szavatoló technikai és szervezési feltételrendszerük megteremtésére.
A témához kapcsolódó konferencia előadások, szakmai cikkek és tudományos értekezések elkészítése, valamint résztvevő kutatók (szakemberek) kompetenciájának növelése a drón-iparági területen.

előírt nyelvtudás: magyar
felvehető hallgatók száma: 2

Jelentkezési határidő: 2024-03-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )