Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Csonka Bálint
Vasúti közlekedés versenyképességét támogató üzemeltetői eljárások fejlesztése

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola

témavezető: Csonka Bálint
helyszín (magyar oldal): Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék
helyszín rövidítés: KTKG


A kutatási téma leírása:

a) Előzmények:
A Tanszéken több évtizedes múltra tekint vissza a vasúti közlekedést támogató szervezési és üzemeltetési és szervezési eljárások fejlesztése, valamint a szolgáltatás elemzésével kapcsolatos kutatás. Az újszerű technológiáknak (alternatív energiaforrások és hajtástechnológiák, automatizálás stb.) a közúti alkalmazhatóságával kapcsolatban elért eredmények alapján a vasúti kutatások is újabb irányokban bővíthetők. A vasút versenyképességének a javítása érdekében a korszerű technológiák alkalmazása szükséges mind a járművek, mind pedig az infrastruktúra területén, aminek következtében a szolgáltatás színvonala és hatékonysága is növelhető. Terjednek az új, alternatív és hibrid meghajtású vasúti járművek, amelyeknek a gazdaságos működtetéséhez a jelenlegitől eltérő üzemeltetési módszerekre van szükség. Az új típusú járművekkel fokozható az energiahatékonyság, a szolgáltatás minősége, és csökkenthető az energiakitettség, valamint a környezetterhelés. Jelenleg még csak kevés ismeretanyag áll rendelkezésre a vasúti infrastruktúrának a globális klímaváltozással szembeni ellenállóképességéről (reziliencia). A megváltozó klíma jelentősen csökkentheti a vasúti infrastruktúra biztonságát, kapacitását, ami negatívan hat a szállítási útvonalakra, valamint a gazdaság teljesítményére. Az ellenállóképesség a kapacitást befolyásoló jellemzők azonosításával, az előre jelző rendszerek fejlesztésével, új üzemeltetési módszerek bevezetésével, valamint zavarelhárítási és intézkedési tervek kidolgozásával és folyamatos felülvizsgálatával fokozható. Jelentős problémát okoz az emberi erőforráshiány a vasúti közlekedésben, ami a szolgáltatás korlátozását és vasútvonalak bezárását is okozhatja. Ezt elkerülendő, vizsgálandó, hogy mely területeken csökkenthető a humán erőforrás korszerű szervezési megoldásokkal, valamint intelligens rendszerek alkalmazásával. Meg kell határozni, hogy milyen infrastrukturális körülmények és szolgáltatási jellemzők esetén, milyen feladatoknál üzemeltethetők gazdaságosan önvezető vasúti járművek, valamint hogyan csökkenthető a vasúti humán erőforrás igénye.

b) A kutatás célja:
A hibrid és alternatív meghajtású vasúti járművek energiahatékonyságát és gazdaságosságát befolyásoló jellemzők azonosítása, különösen az akkumulátoros vagy hidrogén hibrid villanymotorvonatok és hidrogén meghajtású tolatómozdonyok esetében. Az eltérő hajtásrendszerek többszempontú értékelése és összehasonlítása, figyelembe véve az érintett gazdasági szektorokra (akkumulátor ipar, energiatermelés) és a környezetre gyakorolt hatásokat is. A vasúti szolgáltatás jellemzők és a hatékonysági mutatók kapcsolatát leíró modell alapján döntéstámogató módszer fejlesztése, ami támogatja az infrastruktúra, flotta és szolgáltatás integrált fejlesztését. Az infrastruktúra ellenállóképességének a többszempontú értékelése és a globális klímaváltozásnak a vasúti infrastruktúrára gyakorolt lehetséges hatásainak azonosítása. Új, a kapacitásváltozást előre jelző információs rendszerek és szolgáltatások fejlesztése a negatív hatások enyhítése érdekében, figyelembe véve az áru- és utasforgalom jellemzőit (pl. forgalomnagyság, rugalmasság, helyettesíthetőség). A vasúti közlekedésben azon területek és funkciók azonosítása, ahol az emberi erőforrás kiváltható. Az önvezető vasúti járművek alkalmazhatóságának az infrastrukturális, szervezési és ellenőrzési feltételeinek meghatározása. A díjbeszedésnél (pl. menetjegykezelés) az emberi erőforrás csökkentését támogató intelligens információs rendszer és szolgáltatások tervezése és fejlesztése. Az alkalmazhatóság feltételeinek kidolgozása és a hatások többszempontú értékelése, különös tekintettel a közlekedési módok közötti átjárhatóságra.

c) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
1. év • Helyzetfeltárás, probléma azonosítása, szisztematikus irodalomkutatás, a hazai és nemzetközi szakmai szereplőkkel a kapcsolatfelvétel, adatok gyűjtése és elemzése.
• Alternatív meghajtású és hibrid vasúti járművek többszempontú értékelése, összehasonlítása.
• Az infrastruktúra, flotta és szolgáltatás integrált fejlesztését segítő döntéstámogató módszer fejlesztése.
2. év • Vasúti infrastruktúra ellenállóképességének a vizsgálata, a befolyásoló tényezők rendszerszemléletű összefoglalása.
• Globális klímaváltozás várható hatásainak többszempontú értékelése.
• Kapacitásváltozást előre jelző rendszer és módszerek fejlesztése.
3. év • Önvezető vasúti járművek alkalmazhatóságának vizsgálata, és a várható hatások meghatározása.
• A díjbeszedésben az emberi erőforrás csökkentését és a döntéseket, valamint az üzemeltetést támogató intelligens információs rendszer tervezése és fejlesztése.
4. év • Az intelligens információs rendszer alkalmazhatósági feltételeinek, és a várható hatásoknak a meghatározása, különös tekintettel a közlekedési alágazatok összekapcsolására és utazási láncok képzésére
• Eredmények szintetizálása és folyamatos fejlesztése.
• Disszertáció megírása.

d) A szükséges berendezések:
A tanszéki számítógépes labor és valamennyi szoftver rendelkezésre áll kutatási célokra.

e) Várható tudományos eredmények:
Alternatív és hibrid vasúti járművek üzemeltetését támogató módszertan, vasúti infrastruktúra kapacitást becslő eljárás, önvezető vasúti járművek üzemeltetését támogató módszertan, intelligens információs rendszer a vasúti díjbeszedésben.

2 darab Web of Science adatbázisban szereplő, Impakt faktorral rendelkező folyóiratcikk.
2 darab nemzetközi konferencia kiadványban megjelenő konferenciacikk.

f) Irodalom:
Tudományos folyóiratcikkek a következő témákban: alternatív és hibrid vasúti járművek, globális klímaváltozás, infrastruktúra ellenállóképessége, önvezető vasúti járművek, intelligens információs rendszerek, lineáris programozás.

előírt nyelvtudás: angol
ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): német vagy francia alapfok
további elvárások: 
a kutatás és a publikációkészítés alapvető módszereinek ismerete, TDK/OTDK tevékenység és helyezések,
személyközlekedési rendszer, újszerű mobilitási szolgáltatások ismerete

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2024-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )