Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Tóth Péter
A problémamegoldó kompetencia vizsgálata a magyar nyelv és irodalom tantárgy-pedagógiai kontextusában

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem
neveléstudományok
Neveléstudományi Doktori Iskola

témavezető: Tóth Péter
helyszín (magyar oldal): ELTE PPK NDI
helyszín rövidítés: NDI


A kutatási téma leírása:

A problémamegoldó kulcskompetencia fejlesztése főként a természettudományos tantárgyakra korlátozódik a közoktatásban, a humán, s így a magyar nyelv és irodalom tantárgy tanítása során kisebb hangsúllyal van jelen. Pedig a szövegalkotási és a szövegértési kompetenciák fejlesztése – melyek a tantárgy fő célkitűzései közé tartoznak – mellett komoly lehetőség kínálkozik arra, hogy a problémamegoldó kompetencia is a tantárgy-pedagógia fókuszába kerüljön. Alkalmas kapcsolódási pontként kínálkozik például a szépirodalmi szövegekkel kapcsolatos értelmezői attitűd kibontakoztatása, vagyis az úgynevezett értő olvasóvá nevelés tantervi célkitűzése is. A legújabb Nemzeti Alaptanterv szerint a „szépirodalmi és gyakorlati szövegek, drámajátékok, helyzetgyakorlatok segítenek a saját nézőpont kialakításában és más nézőpontok megértésében, a problémamegoldás fejlesztésében, valamint az empátia kialakításában.” A nemzetközi szakirodalomban már több kutatás is foglalkozott ezzel a kérdéskörrel (Miller, 2001; Cain – Oakhill, 2007; Hite, 2009; Farrington-Flint – Vanuxem-Cotterill – Stiller, 2009). A téma sajátos aktualitását adja és egyúttal kihívást is jelent e kompetenciakör digitális környezetben való fejlesztése (Hódi et al., 2015; van Allen, 2016; Salmerón et al., 2018; Gonda, 2018; Kanniainen et al., 2019).
A kutatás célja egyrészt a téma hazai és nemzetközi irodalmának szintézise, különös tekintettel a problémamegoldó kompetencia fejlesztésére az anyanyelvoktatásban, másrészt mérőeszközök és mérési módszerek kidolgozása, illetve adaptálása a problémamegoldó kompetencia fejlettségének vizsgálatára a közoktatás vagy a felsőoktatás területén, végül pedig olyan, újszerű, a digitális kompetenciákat is igénybe vevő módszertani ajánlások megfogalmazása e kompetenciaterület fejleszthetőségét illetően a magyar nyelv és irodalom tantárgyak keretein belül.

A témát a Tanulás, tanítás és szaktárgyi pedagógiák doktori program fogadja be.

előírt nyelvtudás: angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2024-05-15


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )