Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Varga Balázs
Mobilitási ökoszisztéma digitális iker szimulációja

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola

témavezető: Varga Balázs
helyszín (magyar oldal): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
helyszín rövidítés: KJIT


A kutatási téma leírása:

a) Előzmények:
A jövő közlekedési rendszerei egyre inkább összekapcsoltak, az egyes alrendszerek (pl. jármű, infrastruktúra, kommunikációs hálózat) egyre nagyobb volumenben kommunikálnak egymással. Ezen túlmenően egy módváltásnak is tanúi lehetünk: az autós közlekedés mellett egyre nagyobb teret nyernek újszerű mikromobilitási módozatok is. A közlekedési rendszer tervezésének és irányításának egy fontos eleme annak minél pontosabb szimulációja, melyben egyre nagyobb szerepet kap a valós idejű szimuláció (digitális iker) is. Hagyományosan a szimulációs programok csak egy elkülönített alrendszerre fókuszáltak (pl. járműszimuláció, forgalomszimuláció). A közlekedési rendszer összetettebbé válása miatt azonban elengedhetetlen ezen szimulátorok összekapcsolása, az új módozatok hatékony modellezése, valós idejű futás mellett.

b) A kutatás célja:
A kutatás célja egy olyan szimulációs ökoszisztéma kidolgozása, amely képes integrálni a közúti közlekedés különböző alrendszereit. Ezen belül kiemelt fontosságú a szimulációs keretrendszerben megtalálni az optimális kompromisszumot a pontosság, a szimuláció mérete, és frekvenciája között. Cél a lehető legnagyobb méretű közlekedési rendszereket a lehető legkisebb számítási erőforrással és az éppen megfelelő pontossággal modellezni a valósidejűség biztosítása érdekében (pl. egy nagypontosságú szimulátor neurális hálózattal való közelítésével, ágensek párhuzamos futtatásával). Ehhez a szimulációs technikák, és párhuzamos számítások témaköreiben is tudományos eredményeket kell elérni.

c) Az elvégzendő feladatok főbb elemei:
• Irodalomkutatás
• A közlekedési rendszer szimulációs ökoszisztémájának architektúrai tervezése
• Az egyes komponensek különböző pontosságú modelljeinek kidolgozása
• A szimulációs környezet optimalizációja
• Digitális iker készítése és tesztelése
• Disszertáció írás

d) A kutatáshoz biztosított HW, SW:
• OS: Windows, Ubuntu
• MATLAB, Python, SUMO, VISSIM, Cohda Wireless, Wago PLC-k

e) Minimálisan várható tudományos eredmények:
• 3 cikk referált, nemzetközi SCI index-szel rendelkező folyóiratban (ebből min. 1 impakt faktoros)
• 3 nemzetközi konferencia kiadványban megjelenő közlemény

f) Irodalom:
• Tomas Potuzak. Current trends in road traffic network division for distributed or parallel road traffic simulation. In 2022 IEEE/ACM 26th International Symposium on Distributed Simulation and Real Time Applications (DS-RT), pp 77–86, 26-28 September 2022, Alès, France,
2022.
• Balázs Varga, Dániel Doba, Tamás Tettamanti, Optimizing vehicle dynamics co-simulation performance by introducing mesoscopic traffic simulation, Simulation Modelling Practice and Theory, Volume 125, 2023, 102739, ISSN 1569-190X, https://doi.org/10.1016/j.simpat.2023.102739.
• Tamás Ormándi, Balázs Varga, The importance of V2X simulation: an in-depth comparison of intersection control algorithms using a high-fidelity communication simulation, Vehicular Communications, 2023, 100676, ISSN 2214-2096, https://doi.org/10.1016/j.vehcom.2023.100676.

előírt nyelvtudás: Angol középfok
további elvárások: 
Programozási és forgalommodellezési alapismeretek
Haladó informatikai ismeretek: alapvető programozási képesség (pl. C/C#/Python), Matlab

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2024-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )