Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Horváth László
Mesterséges intelligencia az oktatásban

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem
neveléstudományok
Neveléstudományi Doktori Iskola

témavezető: Horváth László
helyszín (magyar oldal): ELTE PPK NDI
helyszín rövidítés: NDI


A kutatási téma leírása:

Ez a kutatási téma az oktatás és a digitális transzformáció metszéspontjában helyezkedik el, különös tekintettel a mesterséges intelligencia (MI) szerepére. Az oktatási ágazat jelenleg számos kihívással és trenddel küzd, amelyek közül sokat kiemel az OECD Trends Shaping Education (OECD, 2022) című kiadványának legújabb változata. Ezek a kihívások szorosan kapcsolódnak a világunkat átalakító digitális transzformációhoz.
A digitális technológiák gyors fejlődése új problémákat vetett fel, többek között a meglévő egyenlőtlenségek súlyosbítása kapcsán (digitális szakadék) (Hargittai, 2021). A mesterséges intelligencia e kulcsfontosságú technológiák élvonalában áll, és jelentős hatással van az oktatás jövőjére. A tanításról és tanulásról szóló, nemrégiben megjelent Horizont-jelentés (Pelletier et al., 2022) az MI-eszközöket kulcsfontosságúnak nevezi az oktatás területén.
A lehetőségek ellenére azonban még számos akadályt kell leküzdeni a mesterséges intelligencia oktatási intézményekbe történő integrálása során. Ezek közé tartozik a szakpolitikai kommunikáció, az infrastruktúra, a pedagógia, a tartalomszolgáltatás, és legfőképpen az MI használatához szükséges készségek hiánya (HolonIQ Education Intelligence Unit, 2023).
Ez a kutatási projekt az MI innováció és annak oktatási alkalmazása közötti szakadék áthidalására törekszik (Zhang & Aslan, 2021). A pedagógiai megfontolásokba ágyazott innovációelméleti és technológiai integrációs perspektíva integrálásával az MI az oktatásban (AIED) kutatási területet erősítjük neveléstudományi perspektívából.
Az átfogó kutatási kérdés, amelyhez ez a projekt kapcsolódik, annak feltárása, hogy az oktatási rendszerek hogyan alkalmazkodnak az olyan külső tényezőkhöz, mint a digitális átalakulás, konkrétabban a mesterséges intelligencia megoldások gyors fejlődéséhez. A felsőoktatás gazdag területet biztosít e jelenség feltárásához. A potenciális jelölteket arra ösztönözzük, hogy a témát sajátos érdeklődési körükhöz igazítsák (pl. tanárképzés, szakpolitikai elemzés, pedagógiai innováció, technológiai integráció, szervezeti változás, oktatásfejlesztés, minőségbiztosítás, pedagógiai tervezés stb.)

A témát befogadó doktori program: Andragógia.

előírt nyelvtudás: angol
felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2024-05-15


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )