a) Előzmények:
A Tanszéken több évtizede folyik adatmodellezéssel és mobilitási szolgáltatások elemzésével kapcsolatos kutatás. Az elektromobilitás területén eddig elért eredmények alapján a kutatás újabb irányokba bővíthető. Ahogy a közúti járművek által generált forgalmat kezelni szükséges a közúton, úgy az egyre nagyobb számban megjelenő elektromos járművek töltési igényét kezelni szükséges a villamosenergia-hálózaton. A villamosenergia-hálózat kapacitása korlátozott, aminek bővítése költséges. Továbbá a forgalomnagysághoz hasonlóan a töltési igény is ingadozik, ami negatív hatással van az elektromos hálózatra. Ezek a negatív hatások azonban fejlett tervezési és üzemeltetési módszerekkel enyhíthetők. Az elektromos járművek töltéséről és használati jellemzőiről rendelkezésre álló adatok alapján olyan összefüggések tárhatók fel, amelyek a tervezési, szervezési és működtetési módszerek továbbfejlesztését, adaptálását és implementálását segítik elő. A töltési kereslet és kínálat összehangolási hatékonysága adatkezelési módszerekkel fokozható, figyelembe véve a területi és mobilitási jellemzőket. A lokális energiatermelő és -tároló berendezések enyhíthetik az elektromos járműveknek a villamosenergia-hálózatra gyakorolt negatív hatását, azonban ezen berendezéseknek az elektromobilitásba történő integrálása fejlett üzemeltetési módszerekkel még nem történt meg. Továbbá a városi logisztikára és a taxikra jellemző közlekedési szokások figyelembevételével megtervezett töltőinfrastruktúrával jelentősen támogatható az elektromos járművek elterjedése a városi logisztikában és a taxi flottákban.
b) A kutatás célja:
Az elektromos járművek töltési igényét befolyásoló jellemzők azonosítása, különösen az elektromos személygépkocsik, taxik és városi kisáruszállítók esetében. A jellemzők és a töltési igény többszempontú elemzése alapján igénymodell fejlesztése. A töltési igény befolyásolására alkalmas centralizált és decentralizált irányítási módszerek elemzése és többszempontú értékelése, figyelembe véve az elérhető eredményeket, adatbiztonságot, számítási kapacitást és bemenő adatigényt. Töltések időbeni és térbeli ütemezését támogató módszer kidolgozása az igénymodell alapján és a kereslet rugalmasságának figyelembevételével. Dinamikus tarifarendszer alkalmazását támogató módszer fejlesztése a töltésütemezési módszerek alapján. A töltési kereslet ingadozását csökkentő üzemeltetési módszerek fejlesztése figyelembe véve a lokális energiatermelő (például napelem) és -tároló (például akkumulátor) kapacitásokat, valamint a V2G energiaáramokat (visszatáplálás a járműből a hálózatba). A városi logisztikát és taxikat kiszolgáló elektromos töltőállomás helyszínkijelölő módszer fejlesztése az igénymodell alapján figyelembe véve a villamosenergia-hálózat kapacitását.
c) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
1. év • Helyzetfeltárás, probléma azonosítása, szisztematikus irodalomkutatás.
• Centralizált és decentralizált töltési kereslet befolyásoló módszerek áttekintése, elemzése, többszempontú összehasonlítása.
• Elektromos járművek töltési igényét befolyásoló jellemzők azonosítása.
2. év • Töltési igénymodell kidolgozása.
• Töltési igény rugalmasságát befolyásoló tényezők azonosítása.
• Töltés térbeli és időbeli ütemezését támogató módszer fejlesztése.
3. év • Kereslet egyenletes eloszlását támogató dinamikus tarifarendszer alkalmazását támogató módszer fejlesztése
• Városi logisztikát és taxikat kiszolgáló elektromos töltőállomás helyszínkijelölő módszer fejlesztése
4. év • Töltési igény ingadozását csökkentő üzemeltetési módszer fejlesztése figyelembe véve a lokális energiatermelő és -tároló kapacitásokat.
• Eredmények szintetizálása és folyamatos fejlesztése.
• Disszertáció megírása.
d) A szükséges berendezések:
A tanszéki számítógépes labor és valamennyi szoftver rendelkezésre áll kutatási célokra.
e) Várható tudományos eredmények:
Elektromos töltési igényt befolyásoló jellemzők és igénymodell, töltésütemezését támogató módszer, dinamikus tarifarendszer bevezetését támogató módszer, töltőállomás helyszínkijelölő módszer városi logisztika és taxi szolgáltatók számára.
2 darab Web of Science adatbázisban szereplő, Impakt faktorral rendelkező folyóiratcikk.
2 darab nemzetközi konferencia kiadványban megjelenő konferenciacikk.
f) Irodalom:
Tudományos folyóiratcikkek a következő témákban: elektromobilitás, centralizált és decentralizált töltésütemezés, töltési igény, töltési kereslet befolyásolása, dinamikus tarifarendszer, töltőállomás helyszínkijelölés, szolgáltatási minőség, kvantitatív és kvalitatív hatások.
előírt nyelvtudás: angol középfokú nyelvvizsga ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): német vagy francia alapfokú további elvárások: a kutatás és a publikációkészítés alapvető módszereinek ismerete, TDK/OTDK tevékenység,
személyközlekedési rendszer, újszerű mobilitási szolgáltatások ismerete
felvehető hallgatók száma: 1
Jelentkezési határidő: 2024-04-30
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).