Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Guncaga Jan
A kutatásalapú tanulás matematikaoktatásban és lehetséges interdiszciplináris átfedései

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Eszterházy Károly Katolikus Egyetem
neveléstudományok
Neveléstudományi Doktori Iskola

témavezető: Guncaga Jan
helyszín (magyar oldal): EKKE
helyszín rövidítés: EKKE


A kutatási téma leírása:

A kutatásalapú tanulás lényege, hogy motiválunk a tanulók kíváncsiságára azokra a dolgokra, amelyek a világban körül veszik őket. Ebben a területen több híres magyar szakemberek aktív voltak. Matematika oktatásban lehet itt számítani például Zoltán Pál Dienes (1916-2014), Pólya György (1887-1985), Varga Tamás (1919–1987). Diákok matematika vagy természettudományi oktatásban megfigyeléseket szerveznek, utána kérdéseket tesznek föl. Ha a kérdés nagyon összetett, akkor megpróbálják elemeire bontani és modellezni az adott szituációt vagy probléma-feladatot. Ezután választ keresnek a kérdésre adatok és fontos információ gyűjtésével, elemzésével, ábrák vagy más reprezentációk és modellek készítésével, és mindezt összekapcsolják azzal, amit már tudnak. Igyekeznek értelmezni az eredményeket és következtetések. Amikor azok pontosak és jól értelmezhetők, megosztják az eredményeket a másik diákokkal.
A disszertáció célja a kifejlesztett oktatási anyagokkal (amelyek a kutatásalapú tanulás használják) segítségével, megfelelő kvalitatív és kvantitatív kutatási módszerekkel egy kiválasztott iskolai szinten (alsó tagozat, felső tagozat vagy középiskola) történő kísérleti matematikatanítás kidolgozása és validálása interdiszciplináris összefüggésekkel (STEM természettudomány, technológia, mérnöki tudomány és matematika tantárgyakkal).
Az kutatásalapú tanulás portfólió létrehozása lesz, amelyen keresztül a tananyagot (kiválasztott kerettanterv témakörök) a doktorandusz saját feladatai által kiválasztott iskolai matematikai tematikus egységek interdiszciplináris alkalmazásával (STEM -természettudomány, technológia, mérnöki tudomány és matematika tantárgyakkal) mutatják be.
Olyan pedagógiai kísérlet végrehajtását irányozzuk elő, amely összehasonlítja a hagyományos tanítás és a doktorandusz által javasolt, kifejlesztett oktatási eszközt (amelyek a kutatásalapú tanulás használja) és módszertan eredményeit.
Várhatóan olyan tanárokkal vagy diákokkal végzett kutatásokat fogunk végezni, amelyek értékelik az említett kifejlesztett eszközt.


Jelentkezési határidő: 2023-08-01


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )